Den här artikeln är egentligen en utvecklad lista – en rad konkreta knep, råd och tips till dig som vill få nya infallsvinklar kring hur du kan jobba för att förbättra dina texter. En snabbguide och en påminnelse om saker som egentligen inte är svåra att få till, men som lätt glöms bort. Helt enkelt enkla steg mot att slipa fram tydligare texter så att ditt budskap syns, hörs och blir lätt att läsa.

  • Skriv ofta! I de flesta fall gäller principen ”övning ger färdighet” och det gäller även skrivande. Förutom att du blir vassare på själva hantverket blir det också tydligt hur du skriver. Vilka ord återkommer, vilken struktur brukar du ha, vilket manér skiner igenom. Det här är användbart för att utnyttja din stil – men också för att kunna frångå den och utmana dig till nya uttryck. Att lära känna din skrivprocess är det bästa sättet att också kunna experimentera med den.
  • Använd personas. Jag har tidigare skrivit om hur du kan jobba med personas på ett ganska avancerat, men oerhört effektivt sätt. Det kan du läsa mer om här. Personas handlar i grunden om att rikta texten till mottagaren och kräver att du har gjort ett bakgrundsarbete och en djupare analys av målgruppen. Det går att lägga det här arbetet på många olika nivåer, men ju djupare du kommer desto mer får du ut av arbetet du lagt ner. Du kan också jobba med företag som personas. Det är klurigare, men det går om man har lite fantasi. Och det har du, för det har alla!
  • Läs högt för dig själv. När du är klar med texten – läs den högt för dig själv. Det blir extremt tydlig var det brister, vad som är otydligt, vad som väcker känslor och vilka passager som känns styltiga och svårtillgängliga. Du kommer att känna i kroppen var flytet haltar och det blir mycket enklare att identifiera nödvändiga förbättringar. Är du extra modig kan du läsa för någon annan också… men det måste vara en klok person som är bra på att ge feedback.
  • Få med alla sinnen! Det här går att prova i alla former av texter. Jag jobbar mycket i spänningsfältet mellan skönlitteratur och marknadsföring eftersom texter alltid blir mer berörande när man undviker floskelträsket och vågar hitta berättande som berör. Prova därför att måla med orden. Få med hela människan. Färger, känslor, dofter – ord som stannar kvar och berättar något som ligger utanför själva läsningen. Liknelser och metaforer! Gå igenom dina producerade texter och se vilka nya dimensioner du kan nå genom att få din läsare att känna, att vara där. Bjud in dem till din värld och se till att de trivs där.
  • Avgränsa ditt ämnesval. Var inte rädd för att sikta mot detaljerna. Koka ner ditt budskap och hitta de små berättelserna. Gör texten angelägen genom att röra dig bort från det alltför svepande, prova dig fram och se var du landar. När du fått en idé till en artikel eller blogg, se om du kan koka fram en detalj i din berättelse och öva på att skriva bara om den. Se vilket språk det framkallar, undersök vilka nya nivåer du kan hitta. Det är en konst, men om du övar kan du få ett nytt seende som också gör det lättare för dig att hitta stories.
  • Variera tempot. Språk har ett tempo, precis som musik. Experimentera med långa och korta meningar, bryt ner och sväva ut för att hitta rätt tempo för rätt passage i din text. Det blir roligare att läsa – och att skriva. Du håller läsaren kvar i variationen och skapar en miljö som låter mottagaren andas, ta ny sats och få önskan att läsa vidare. Serva läsaren!
  • Avrunda med sammanfattning. Om din text är informativ eller resonerande – prova att avrunda med en sammanfattning som gör att mottagaren känner sig väl omhändertagen ända in i slutet. Upplevelsen blir att hen verkligen får med sig all information i texten och får också lätt att återvända till den med minnet av allt du ville säga.
  • Låt någon läsa. Skaffa en pålitlig sparringpartner som du kan bolla dina texter med. Någon som är intresserad av att följa dig och som vill lära sig mer om vad du har att säga. Låt hen läsa innan du publicerar. Be om feedback och ta till dig det som du känner är utvecklande och lärorik. Ofta finns det förtydliganden att göra – innehållet kan vara glasklart för dig, men krångligt för en oinsatt. Att ha en motpart i den processen är extremt värdefullt också för att få syn på vilka mönster du har i ditt sätt att kommunicera.
  • Korra tre gånger! Jag är slarvig när jag skriver. Jag blir ofta övertaggad och hjärnan springer iväg snabbare än fingrarna på tangenterna. Jag är ingen språkpolis – snarare raka motsatsen (har dock allergi mot särskrivning…) – men slarv i texter säger ändå något om avsändaren. Det kan också handla om misstag som gör att budskapet faktiskt kan misstolkas eller rentav bli felaktigt. Ta för vana att korrekturläsa din text tre gånger med olika fokus. En gång för stavfel (och särskrivningar…), en andra gång för klarhet i innehållet (upprepningar kan vara bra att kolla här!) och en sista gång för flyt och tempo. Det är svårt att korra sin egen text, men på det här sättet har du åtminstone gjort så gott du kan. Säkerligen glider något slarv ändå igenom, men hey – vi är bara människor, right?
  • Konsten att stänga en text. Det här är nog egentligen en egen artikel, men jag nämner det här för att det är bra att känna till. När du stänger texten är ett klassiskt knep att fånga upp något från inledningen och avrunda för att knyta ihop. På det sättet fångar du läsaren igen, bygger texten snyggt och gör att ditt budskap verkligen hänger med hela vägen. Det är ren dramaturgi och ett smart sätt att också hitta fina avslutningar på en text. Igenkänning gör att läsaren känner sig smart – och det är dina artiklar och bloggar värda! Hantverk i sin renaste form. Gå på känsla. Du har den i dig!
  • Stryk från slutet. Det här är egentligen ett gammalt tidningsknep från papperstidningsvärlden. Då gäller det ofta att redigera in text på liten yta och du är begränsad av sidans utrymme. Det behöver vi sällan göra på webben (även om det händer!), men i pappersvärlden får man lära sig att skriva texter som går att stryka bakifrån utan att innehållet påverkas. Och det visar sig ofta att texten faktiskt tjänar på det. Magi kan uppstå! Antar att principen är ”less is more”. Ibland blir vi övertydliga och vill förklara in i det sista – men behövs det verkligen? Inte alltid. Prova och se vad som händer. Det är kul!
  • Låt läsaren ta över. Skriva inte din läsare på näsan. Så istället fröer att tänka vidare kring. Lämna öppna slut som manar mottagaren att ta vid och lämna med en fråga hängande. Kanske hen vill veta mer och kontaktar dig för dialog? Det här knepet funkar inte i alla lägen, men det kan bli riktigt bra i storytellingsammanhang. Tänk cliffhanger…
  • Tänk aktivt på vad som är syftet med en text innan du börjar skriva den. Notera och och återkom till syftet med jämna mellanrum under processen. Håller texten sig inom dessa ramar? Har du tappat tråden? Ibland är det bra med tappade trådar, men det kan också bli förvirrande. Om du vill ha stringens – återkom till syftet och stryk det som inte uppfyller det.

Hej!

Vad kul att du vill läsa det här – men du måste bli betalande medlem först.

Frida Spikdotter Nilsson
– det är jag som står bakom Skrivplaneten.

Bli medlem

Kvartalsmedlemskap

Kvartalsmedlem

Årsmedlemskap

Årsmedlemskap