Det brusar där ute. Alla pratar om (och bekräftar?) hur svårt det är att nå ut, att många försöker säga samma saker på ungefär samma sätt – att det är svårt att synas och höras med just min idé. Det är dessutom ganska upptaget i människors medvetande nuförtiden. Men du har en fantastisk källa att ösa roligheter ur för att bli läst – nämligen du själv. Det finns många sätt att jobba på sin personliga tonalitet. Nu ska du får lära dig hur du kan göra.

Jag brukar tänka att det enda vi har som är verkligt unikt i världen är oss själva. Det finns många affärsidéer som bygger på samma sak, men inte två individer som tolkar världen på samma sätt. Den skrivna kommunikationen mot omvärlden är ett av flera sätt att formulera vad som är du – och bara du. Det kan handla om teman du väljer, orden du använder, formuleringarna du briljerar med och tempot i dina texter.

Alltihop – och mer därtill – ger dina texter själ och personlighet. När orden kommer från hjärtat märks det ända ut i läsaren. Sätter igång muskulaturen runt munnen, aktiverar tårkanalerna, plöjer upp en ny tankebana. Allt det här kan du göra med dina ord – om du vet hur du kan locka fram dem.

Här får du några tillvägagångssätt som hjälper dig att börja söka din egen tonalitet. För det finns mycket mer i din skrivarröst än du anar.

Vad betyder tonalitet?

Vi inleder med en liten passage om vad tonalitet kan vara när det gäller text. Om du känner att du redan har koll på det kan du hoppa vidare i artikeln.

När du skickar ut en text i etern gör du det med en intention. Du har haft en tanke när du formulerat raderna, ett mål med vad du vill att texten ska uppnå. Du postar eller publicerar eller trycker den i en bok, och i precis samma sekund blir texten fri att tolkas av andra.

Du har tappat kontrollen och det är bara att släppa eftersom du inte längre kan styra över din egen texts liv. Den kommer att få lika många betydelser som antalet mottagare. Även om din avsikt var att uttrycka dig ”neutralt” (vilket egentligen inte går) och tydligt (vilket är upp läsaren att avgöra) kan hundratals olika tolkningar uppstå.

Så. Du kan inte kontrollera hur din text tas emot, men du kan fortfarande ta kontroll över vad du laddar den med – hur du väver in din personlighet. Din ton och tilltal som i skriven text handlar om till exempel: ordval, meningsbyggnad (långa eller korta?) symboler, metaforer, tempo, var du lägger tyngdpunkten, hur du upprepar dig, temat du väljer att skriva om, hur du målar bilder i texten och väcker läsarens alla sinnen.

Allt detta och säkert massa annat som du kan komma på, handlar om din tonalitet.

Och för att kunna utnyttja kraften i din texttonalitet bör du vara medveten om att den finns och hur din egen ton skapas när du skriver. Vilka dimensioner i dig kan du ösa ur? Hur kan du hitta ord som du älskar för att twista dina texter och göra dig angelägen för din läsare?

För så här är det: om du har kul när du skriver kommer den som tar emot det också ha kul. Så se till att hitta dig själv i ditt skrivande så kommer det bli kraftfullt i båda ändar – både att producera och att läsa.

Nu ska du få några tankesätt och vinklar som hjälper dig att bli bättre på att se hur du kan slipa på texter för att få med hela dig.

Vad går du igång på? Var ligger ditt fokus?

När jag coachar egenföretagare i skrivande får jag ofta frågan ”Vad ska jag skriva om, tycker du? Vad vill folk i min bransch läsa?”. Och varje gång påpekar jag att frågan är felställd och måste vändas tillbaka – vad vill du skriva om? Det kan låta banalt, men är inte det. För det är verkligen två olika förhållningssätt som kommer att påverka textens feeling väldigt mycket.

För om du stannar upp en stund nu. Tänk dig in i känslan: du står i begrepp att formulera en ny text för att synas mot din målgrupp. Du försöker komma på vad någon annan vill läsa och tänker att du ska skriva texten med det som utgångspunkt – vad vill någon annan läsa?

Hela processen kommer att drivas av att du har ett fixerat mål med din slutversion, ramarna är satta. Du har redan där låst dina positioner, du har fixerat blicken på något som ligger utanför dig själv, något du inte kommer kunna kontrollera. Av den anledningen kommer ditt fokus förflyttas när du skriver. Du kommer automatisk minska ditt fokus på berättandet och därmed tappa bort det som är unikt med att just du berättar. Din blick är lyft, du tittar mot målet och tappar bort alla små fantastiska små personliga omvägar som texten hade kunnat ta – och ändå nå slutmålet. Dessutom på ett mycket roligare sätt både för dig och läsaren.

Texten kan bli hur välformulerad som helst ändå, givetvis. Men risken är stor att floskler smyger sig in för det är egentligen inte ”din” text – det är läsarens text, från start. Är du med på skillnaden?

Min erfarenhet är också att skrivprocessen i det här fallet blir trögare, mindre njutbar och hackar sig fram. Det blir helt enkelt inte lika rolig att skriva. Det är svårt att få ett inre flow med yttre motivationsfaktorer.

Så då är frågan hur du förenar din målgrupps intressefrågor och din vilja att producera texter som är roliga att skriva? Jag har märkt att det räcker långt att vända på frågan som jag gjorde här ovan: vad vill du skriva om? För ganska ofta visar det sig ändå att det du tycker om att berätta inte ligger långt från vad läsaren också vill ta emot.

Så jag vill uppmana dig att reflektera över vad du går igång på. Alltför ofta skapar vi saker av fel anledning – vi tror att vi måste anpassa oss, när det i själva verket är så att varje gång vi gör det, kapar vi bort en del av det unika som är vi. För att passa in i formen.

Men det finns ingen form att passa in i, annat än den som du vill skapa och fylla. Så våga producera de texter du vill och lyfta de teman du går igång på. Det kommer att märkas i textens intensitet, du kommer att synas i orden.

Hitta dina nyckelord

Att skriva med ovanstående som utgångspunkt blir enklare med tiden, men det tar ett tag att komma in tänket och våga tro på att det funkar.

Du kan hjälpa dig själv på traven genom att formulera ett antal nyckelord för dig själv. Sätt dig ner med penna och papper och börja skissa ner ord som beskriver dig, din kärna. Empatisk, färgglad, filosofisk, noggrann, känslosam etc. Låt vilka ord som helst komma. Mixa hur du vill, låt listan också innehålla saker du älskar – träd, liljekonvaljer, vågor.

Tänk på det som en reducerad sås – det allra bästa av dig i koncentrerad form. Listan kan vara lång inledningsvis för att sen kokas ner till en greppbar mängd.

Låt det ta tid, den här processen kommer och går och förändras tillsammans med din egen resa, såklart. Förmodligen är du ute på promenad eller står i duschen när det dimper ner ord i dig.

Så småningom får du en överskådlig sammanfattning som du landar i för att påminna dig själv om var dina texter ska skruvas upp ur. Vad ska prägla det du skriver? Hur ser ditt inre hav ut? Vad har du tillgång till? Vad kan du ösa ur?

När du ser dina egna unika känslor, bilder, intryck breddar du din förmåga att beskriva vad som helst med din egen personlighet som utgångspunkt. Hämta därifrån. Försök inte ta orden från en plats utifrån dig själv. Det är redan fullt av folk där.

Dina särdrag

Din nyckelordslista blir en bra och stabil bas, en ryggrad i din skrivprocess. Nästa steg är att gå längre in, djupare.

När du berättar din egen story, den om dig, kan den läggas på olika nivåer. Men det du vill är att bli minnesvärd, eller hur? Om du pratar om dig själv som en i mängden blir du också en i mängden. Om du däremot lyckas lyfta fram dina särdrag har du ett försprång som många andra inte har.

Att skicka ut dina texter och bjuda läsaren på en del av dig själv i inledningen höjer chanserna radikalt för att läsaren stannar upp, kopplar upp mot dig – två människor som möts genom orden. Att berätta om din affärsidé är inte alltid det som når igenom, det är för abstrakt, ger inga bilder, skapar inga känslor. Men att börja med att berätta att du älskar att klättra i träd eller älskar att sova under stjärnorna gör att människor tvärtom inte kan sluta läsa. För det vill man vet mer om.

Att kartlägga dina särdrag – det som är dina unika små egenheter, är ett både fint och värdefullt sätt att möta dina mottagare.

Obsessions

Nu har vi lyft nyckelord och särdrag. Du har därmed två ganska olika listor – den ena består av ord, den andra av egenheter. När du får överblick ser du en rolig, speciell, rar och alldeles alldeles underbar människa växa fram.

Det är den här människan som ska stråla genom texterna du producerar.

Då finns ytterligare ett tankesätt att fylla på med, ett kraftfullt verktyg som hjälper dig att hitta roliga vinklar på texter du vill skriva i, till exempel, marknadsföringssyfte: dina obsessions.

Nyckelorden är känslan av dig, särdragen är små saker som gör dig unik – och obsessions är: frågorna och tankarna du inte kan släppa. De där som hela tiden kommer tillbaka till dig. Jämställdhet, barnuppfostran, relationer, politik – vad som helst som engagerar dig, som får din puls att gå upp och rösten att höjas.

Om du reflekterar medvetet och rannsakar dig själv så kommer du så småningom få fram en lista även här. Vilka är teman som aldrig släpper taget om dig? Som förändras över tid men som aldrig upphör att intressera dig?

Att få syn på de här frågorna är att få syn på en viktig del av dig. För varför är du i intresserad av just dessa frågor och teman? Vad i dem är det som tilltalar dig, fascinerar dig, upprör dig, drar igång känslor i dig?

Vad ska du med detta till då? Och varför hävdar jag att det är ett kraftfullt verktyg? Jo. För det är här du har ditt brinn. Ditt engagemang. Det här är delar av dig som kommer inifrån och går igång helt utan motstånd, du kan helt enkelt inte hjälpa att det kommer åsikter och vilja att lyfta de här frågorna. Och då kommer också orden… dina ord.

När du använder dina obsessions för att leta saker att skriva om kan du nästan inte undgå att få med en stor del av dig själv. Låt orden bara komma. Sen kan nya texter och formuleringar födas. Låt ditt engagemang i specifika frågor spilla över på andra texter som kanske inte alls handlar om samma saker – texter du ”måste” skriva, även om du inte går igång på det. Som ett sätt att lura dig själv, ett smart sätt att utnyttja din egenproducerade motivation på ett hållbart sätt.

Du kan helt enkelt skapa sprängkraft som fortplantar sig i andra texter – och det är ditt eget engagemang som är utgångspunkten.

Behåll modet – skriv som du

Med dessa tre processer igång – de lever över tid, förändras och omdefinieras – hittar du spår in i dig själv som hjälper dig att hålla din personlighet levande när du skriver. De blir ett stöd och ser till att du undviker att falla i floskelfällan, behåller ditt mod i att skriva som du, gör din personlighet till en central del av din kreativa process.

Och du tar aldrig slut. Du har alltid något mer att tillför, nya saker att säga, vinklar att vinkla, metaforer att använda.

För du fortsätter så länge du lever.

Och det finns ingen som du.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: