Artikel för Motivation.se: Engagera medarbetarna med storytelling

En gång i månaden skriver jag – från och med nu – artiklar för ledarskapssajten Motivation.se (där jag tidigare var redaktionschef). Det här är den första artikeln som handlar om hur du som chef och ledare kan använda den gemensamma berättelsen för att engagera dina medarbetare. Storytelling är ett av de kraftfullaste interna verktygen som företag idag har för att förena människor och få dem att samlas kring dagens digitala lägereld. Artikeln finns länkad nedan!

Det var en gång en plats dit människor gick nästan varje dag för att umgås och hitta på saker tillsammans. Platsen var full av liv eftersom den var befolkad. Där fanns möten, projekt, nya idéer, konflikter, diskussioner, skratt och allvar. Där uppfanns saker som aldrig tidigare hade funnits. Där var den ena dagen aldrig den andra lik

Det är din plats. Och den är full av berättelser.

Om du bara lyssnar tillräckligt noga.

Varje gång vi går till jobbet skapas nya berättelser och tillsammans bygger vi vår historia, dag för dag. Det är storyn om det gemensamma som är företagets puls i form av minnen, gemenskap och händelser som påverkar oss i varje stund av jobbvardagen. När jag – tillsammans med chefer, ledare och företagare – gör storytellingen till en del av kommunikationen letar vi alltid efter detaljerna. Vi vill komma bort från de stora distanserade orden och hitta de små situationerna som berör. Det vi kallar för vardag. Det som gör just din företagsvärld originell och speciell. Det unika, det typiska, det som händer hela tiden i mötet mellan människor men som tenderar att försvinna under lager av de stora besluten. Det som utgör stommen i varje plats där människor samlas och möts.

Det är där din storytelling finns.

Läs hela artikeln på Motivation.se.

[pmpro_advanced_levels layout="div" layout="2col" back_link="0" discount_code="1" ]

Lämna ett svar