När jag coachar egenföretagare och entreprenörer av olika slag i kommunikation och skrivande får jag ofta den frågan – hur lång ska texten vara? Hur många tecken? För folk orkar inte läsa långa texter… Eller? Tänker att ni är fler som sitter på samma fråga när ni står i begrepp att skriva texter för sociala kanaler i olika former. I den här artikeln delar jag min uppfattning om det hela.

Uppfattningen som de flesta vill ventilera med mig under våra skrivcoachingsessions är att människor – oavsett målgrupp – inte läser långa texter nuförtiden. Därför vill man uttrycka sig kort och koncist, helt enkelt för att man tror att det ökar chanserna att bli läst överhuvudtaget. Många tror till och med att människor inte orkar läsa alls längre – de vill se rörligt material eller titta på bilder, annars scrollar de förbi.

Jag tror att det delvis är sant, men att det också är en generalisering som uppstått. Jag tror nämligen inte att det gäller för alla. Och jag tror inte heller att det – för dem det stämmer in på – alltid är sant.

Det finns olika behov och olika lärstilar. Det finns olika tider på dygnet när människor är i olika känslomässiga tillstånd. Det finns olika personligheter i alla branscher och målgrupper. Vi vill gärna förenkla – för att det gör allting lättare att förhålla sig till. Men i förenklingen missar vi en komplexitet som vi istället borde utnyttja. Istället för att säga – “Ingen läser långt”, ställ frågan “Vad skulle jag kunna skriva om som människor vill läsa – oavsett textlängd? Och hur ska jag i så fall rycka tag?”

Jag har inga bevis för att det är en sanning för alla, men med mig själv som världens minsta målgrupp kan jag konstatera: jag minns texter jag läst, men har ingen aning om vilka klipp som passerat mig senaste dygnet…

Vad konsumerar målgruppen?

Det allra bästa är att försöka ta reda på hur det ligger till med just din målgrupp. Skapa inte din uppfattning baserad på “det känns som att…” Risken är stor att din känsla inte alls stämmer. Samla digital statistik, göra intervjuer med livs levande människor – och analysera resultatet. Då har du en faktisk grund att stå på. Och minns att en “like” inte alls är samma sak som att någon tagit del av det du postat.

Och oavsett hur din målgrupp beter sig, så kanske du inte alltid har möjlighet att möta deras behov varje gång du kommunicerar. Även om du tror att din målgrupp bara tittar på rörligt, är det ändå inte så troligt att du kan skapa ett kvalitativt rörlig innehåll fler gånger i veckan? Att spela in snygga videos kostar pengar och kanske kräver extern kompetens (att göra spontana telefonvideos funkar under vissa omständigheter, men kan också vara smärtsamt att titta på…).

I den här striden blir det ofta därför 1 – 0, med textproduktion som den självklara vinnaren. Dessutom är produktionen av en välformulerad text både rolig och utvecklande för dig som individ – varje gång. Ett dubbelt lärande. Så chansen är stor att du kommer att vilja skriva text oavsett hur bra du är på att filma.

Det kanske inte är konstigt att jag som skrivcoach och intiativtagare till Skrivplaneten.se slår ett slag för det skrivna ordet. Men det är för att jag tror på det och för att jag tror att det alltid kommer att finnas människor som vill ta in kunskap, information och budskap genom skriven text. Åtminstone som ett komplement.

Läser folk långa texter?

Jag skulle säga att det inte finns ett enkelt ja- eller nejsvar på den frågan. Det får bli en klassiker: det beror på.

Jag tror att det är så här: nej, folk orkar inte läsa långa texter som känns oangelägna. Och väldigt många texter där ute är skrivna med syfte och mål att synas och höras, formulerade utifrån hur mycket fakta om bolag, produkter, tjänster som möjligen går att klämma in.

Varje sån text är skriven av sändaren – för sändaren. Som läsare känner du många gånger dig inte alls inblandad. Det väcker ingenting alls i mottagaren, mer än en känsla av slöseri med tid. Vår benägenhet att läsa på telefonen gynnar dessutom långa texter, inte tvärtom, tror jag. Vi tar oss tid på väg hem från jobbet, vid frukosten, innan vi går till sängs. Läser fördjupade reportage, böcker, långa analyserande texter – de är tillgängliga, finns inom räckhåll i din hand.

Men återigen – kravet är att texten är välskrivet och tar upp frågor som intresserar och engagerar.

Längre texter blir lästa – om de väcker känslor, manar fram bilder, spränger sig in, ställer de rätta frågorna. Modiga texter, roliga texter, historieberättande, utmanande texter. Fria från floskler men fyllda med personlighet, sårbarhet, hjärta, själ.

Så mitt svar är alltid: jag tror att människor läser långt om det är bra. Då kan de tvärtom inte sluta läsa för de vill veta hur det slutar.

Kvaliteten i första rummet

Däremot kommer inte alla älska dina texter. Givetvis. Och det där är en annan fråga som jag tycker är viktig att lyfta när vi pratar om textlängder: vilka människor vill du ska läsa det du skriver? Är tio engagerade läsare mindre värda än hundra som skummar igenom?

Jag tycker att vi blivit ”likeblinda”. Vi glömmer lätt bort kvalitet. Vi gapar efter så mycket att vi försvinner i mängden.

Att skriva för brett gör att ingen känner sig träffad. Och det är svårare att vara stringent än man tror – både i processen där man väljer tema för en artikel och när man formulerar själva texten.

Koka ner, koka ner, koka ner. Och koka ner en gång till.

Det finns flera övningar här på sajten som du kan använda för att öva upp det hantverket. Det finns också övningar och artiklar som ger dig möjlighet att bli bättre på att höra och utnyttja din egen tonalitet.

Så hur ska jag göra då?

Mitt råd är att inte känna rädsla för att skriva långt, men däremot vara skräckslagen för att skriva irrelevant.

Jag tycker att du ska sätta dig ner och reflektera över hur du skriver, hur ofta du gör det, vad du brukar skriva om och hur du jobbar i din kreativa process. Hjälp dig själv att få syn på hur du kan förändra processen för att inte hamna i samma gamla hjulspår. Risken är nämligen att många andra redan harvar runt i det hjulspåret i just din bransch.

Om du tar ditt skrivande på allvar och väljer att få kontakt med fler skrivdimensioner inuti dig själv, övar på hantverket och utvecklar ditt sätt att skilja en relevant vinkel från ett allmängiltig – gärna i samtal med andra – så kommer varje text du producerar få en personlig och unik ton. Och bli läst.

En viktig aspekt är också att du känner lust till att skriva. Det påverkar känslan i texten enormt. Motivationen att skriva kan bara komma från din insida – så känn alltid efter: vad vill jag skriva?

Att känna skrivlust är den friktionsfriaste vägen mot en lång och läsvärd text, vågar jag påstå.

Det du lägger in i texten är det som kommer ut. Kom ihåg det!

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: