Du vill synas, märkas, höras. Berätta vad du gör, förklara för människor vem du är – så att de vet att du finns. Annars vet de inte det. Så enkelt är det. Oavsett om du letar jobb, söker nya kunder, vill utöka ditt nätverk eller berätta om din affärsidé gäller samma sak: du kommer att vilja skriva och förklara för omvärlden.

Är du egenföretagare har du förmodligen en webbsida eller en blogg. Kanske har du en sida på Facebook, ett Instagramkonto, en LinkedIn-profil, några info-pdf:er med material att skicka ut till blivande kunder. Ett nyhetsbrev. Fixar fysiska träffar. Och så vidare.

“Om oss” förändras konstant

Vi som kommunicerar strör olika texter omkring oss där vi drar fram. Vi producerar “Om oss” texter lite här och där, även om vi inte alltid reflekterar över det. Texter som förklarar vad vi gör, vad vi kan hjälpa till med och hur vi jobbar.

Det här är ju saker som förändras hela tiden, i takt med att vi förändras som personer och våra företagsidéer omformas. Det händer saker med oss. Vi kompetensutvecklar, inleder samarbeten, hittar på nya lösningar, produktutvecklar våra olika koncept. Saker tillkommer, annat faller bort och blir inaktuellt. Underbart och roligt. Och det gäller att kommunikationen hänger med.

När jag hjälper kunder med rådgivning kring text och kommunikation i researchfasen är det vanligt att det låter ungefär så här – ”Jag kan skicka över lite länken till webbsidan. Den är inte uppdaterad på länge så det är inte direkt aktuell information, men du får i alla fall en bild av oss.”

En bild får jag, absolut. Men frågan är om den är relevant, rättvis och användbar? Om informationen är gammal – hur gammal? Vad gäller fortfarande och vad kan jag bortse ifrån?

Så klart är det inte hela världen – det är kanske inte så ofta vi gör helt om och blir snickare istället för personlig tränare. Men information av olika slag är ju till för att tjäna dig, förenkla din tillvaro. Föra fram ditt budskap till många samtidigt, så att du ska slippa formulera din idé gång på gång när du får frågan. Texterna är till för att underlätta för dig när du vill sprida din business i olika kanaler. De ska inte addera stress och skapa merjobb.

Om du hela tiden måste förklara eller bortförklara information är det troligtvis bättre att inte ha någon alls, eller i alla fall väldigt sparsmakad.

Gammal kommunikation rostar…

Vi är ofta taggade när vi sätter oss ner med våra kanaler, när vi ska starta upp, sätta igång. Energi! Vi sätter upp konton, producerar texter till webbsidor och skapar profiler för glatta livet. Där och då känns allt viktig och du slipar på formuleringar och uttryck som ska fånga läsarens intresse.

När du väl postat ut allt känner man sig bra, det är färdigt! Du har kommunicerat!

Men… kommunikation är färskvara. Den förändras i takt med oss. Den är levande.

En bra måttstock – och kanske den enda som behövs – på om den behöver uppdateras finner du i din egen reaktion när du läser.

Blir du irriterad, känner pinsamhet eller stress – då är det läge att göra en insats.

Kommunikation som hänger med – tips!

  • Sätt upp i kalendern att cirka en gång varannan månad (eller vad du känner passar din business!) scanna av dina kanaler. Skumma igenom texterna och känn efter: är det här fortfarande så som du vill presentera det du gör?
  • Särskilt viktigt är det att jobba om texterna regelbundet när du håller på att bygga upp ditt nätverk. Se till att prova olika varianter på formuleringar och ord. Ju fler gånger du går igenom texterna, desto närmare kommer du kärnan. Men det krävs iterationer och bearbetningar i takt med din egen utveckling.
  • Känn efter vad som skaver och formulera om tills du känner att det landar mjukt i dig. Det du skriver kommer att påverka vilka som kontaktar dig, vilka som blir dina kunder. Se till att attrahera de kunder som du verkligen älskar att hänga med. Var inte rädd för att rikta dig tydligt till dem. Bättre att vara ”smal” och få rätt kunder, än bred och inte få några alls. Eller värst av allt: få kunder som missförstått vad du är grym på… såna samarbeten kostar både i pengar, rykte och energitapp.
  • Undvik floskler och svepande formuleringar – tala istället om hur du jobbar konkret. Berätta stories – både om dig själv och dina samarbeten. Måla bilder i mottagarens huvuden, berätta om case på ett levande sätt. Berätta om vilka effekter det blir av att jobba med dig.
  • Återanvänd inte samma texter överallt. Visst, var konsekvent med vad du säger – men om jag är en kund som följer dina spår i alla dina sociala kanaler blir det fruktansvärt långtråkigt att läsa samma saker om och om igen. Dessutom är det roligt att utnyttja de olika kanalernas uttryck. Om du kör på en och samma ton blir det monotont. Surfa på dynamiken istället! Varje gång du skriver om och skriver nytt kan du se det som en övning i att se din business i olika ljus. Roligt ju!
  • Notera (digitalt, mentalt eller analogt) hela tiden dina olika insikter om hur du jobbar och hur din affärsidé fortskrider. Kanske en liten dagboksform passar bra? Såna noteringar är bra att gå igenom när du jobbar med dina olika texter. Du kommer också kunna använda dem när du framåt vill jobba med storytelling – du har ju din historia nedtecknad! Lysande underlag för nya kommunikationsidéer.

Om du gör den här genomgången regelbundet kommer du märka hur vissa saker plötsligt känns förlegade, kanske du inte ens känner igen att du skrivit dem. Bara att uppdatera och slipa vidare!

På så sätt får du din kommunikation att gå hand i hand med hur du själv utvecklas som företagare – kanske till och med skrivprocessen lockar fram en del nya tankar och idéer? Det är inte ovanligt.

Skrivandet och kommunikationen fungerar som en liggande “evighets-åtta“, en sån där Konsum-symbol.

Skrivandet genererar idéer – som blir affärsutveckling – som skapar behov av nya texter… som ger nya businessidéer. Bara att haka på loopen. Roligt, lustfyllt och kreativt.

Som livet ska vara.

Lycka till!

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: