Lär dig leta – storytelling finns överallt

När jag hjälper individer och företag att leta stories börjar jag i hjärtat. I människohjärtat, i företagshjärtat. I pulsen som slår och lever.

Smetigt? Nej. Inte alls. För var ska vi annars börja? I marknaden, i vad kunden vill ha, i strategiska planer, i målet och målgruppen? Nej, huga vad ointressant och mainstream. Där börjar ju alla andra. Jag vill leta på nya platser och inga platser är så nya för mig som inuti människor. En aldrig sinande källa av berättelser med nervsystem, med smärta och skratt, med stormar och lugna utsträckta fält av liv. Det är där orden finns, de som rör och berör och förför.

Det tillrättalagda når aldrig ända fram.

Så när du letar stories – en sak som många tycker är svår – brukar jag mana till att gräva där du står. Du behöver inte prestera och krysta fram, du behöver bara titta på nya sätt, se dig om med storyblicken påkopplad.

För varje gång du ser dig omkring så rusar omvärlden genom dig. Den passerar genom ditt filter och gör den personlig, den blir en del av din berättelse – som bara du kan formulera på ditt unika sätt.

Vad tänker du på väg till ditt möte? Vad rör sig i dig då? Hur blev mötet? Hur gick dialogen, vad kom ni fram till? Vilka insikter damp ner i dig? Vilka minnen väcks när du går fram genom tillvaron? Vilka mönster kan du teckna som beskriver ditt sätt att se? Vad är det bästa som hänt dig och vad får dig att må uselt? Vad tänker du på när du ser himlen, bussen, mannen med barnvagnen, ambulansen som åker förbi, den tomma parkbänken, trappan, stenen, gräset?

Sätt dina tankar i en kontext, grunda dem i verkligheten och låt berättelsen rulla ut sig framför dig. Bara skriv och se vad som kommer.

Börja med ambulansen, stenen, barnvagnen. Lita på att något kommer att ske i dig.

Avslutningsvis – ett effektivt tips för dig som vill öva och värma upp din storytellingådra. Imorgon när du går upp, tänk: “När jag kommer hem idag ska jag skriva ner en händelse som inträffat under dagen, som en story. Innan jag lägger mig ikväll ska jag ha fångat något som är värt att formulera med mina egna ord. Jag får inte gå och lägga mig förrän jag skrivit.”

Jag lovar dig att du kommer ta dig an dagen med större skärpa. Och när det är dags att berätta – så kommer du veta vad du ska skriva.

Det kanske inte funkar första dagen. Eller andra. Eller femte. Men sjätte…

Prova. Det är kul.

Och varje dag är fylld av storytelling.

Jobba med din kreativitet!

12-veckorsprogram i kreativitet

– med skrivande som metod –

Du jobbar med olika aspekter av din kreativitet under tolv veckor – med skrivandet som metod. Varje vecka får du en kortare text samt tre övningar att utföra som lyfter olika vinklar och för dig framåt i arbetet med dig själv som kreativ person.

1 200 kr

Storyplanen

– kreativ kommunikationsplan –

Storyplanen är ett enkelt frågebaserat flöde som stöttar dig som egenföretagare i processen att skapa en kommunikationsplan – baserad på din personliga storytelling.

250 kr

[pmpro_advanced_levels layout="div" layout="2col" back_link="0" discount_code="1" ]

Lämna ett svar