Liknelser – släpp in läsaren i din tankevärld

När jag skriver det här sitter jag fullständigt oergonomiskt i en gammal randig solstol och tittar ut över en oklippt gräsmatta. Här och där sticker ogräset upp extra långt, får sällskap av rotskott från diverse sly och annat invasivt som tar sig in i trädgården från alla håll och kanter. Den ständiga kampen mellan ont och gott där jag inte riktigt vet själv vilken sida jag representerar. Vem är jag att avgöra vad som ska få plats och inte i denna lilla älskade avkrok på jorden?

Lägger märke till att ogräset klumpar ihop sig på vissa platser, som kluster. På andra ställen vinglar ensamma smala strån upp, vajar i kvällsvinden. Det ser nästan ut som att de försöka kommunicera med varandra. De vinkar. Smider planer? Planerar sitt nästa drag.

Jag tänker på dem som inspiration till en text. Ger dem symbolvärde och bygger något av dem, så funderar jag – vad betyder dem? Vad är dem, mer än ogräs? Då ser jag plötsligt hur de sticker upp som öar framför mig, som små klickar av inspiration, precis så där som kreativitet ter sig i vardagen. Ibland kommer den i stora mängder, överrumplar och klumpar ihop sig. Sen dröjer det länge, ett enstaka stråk glider förbi, men vi hinner inte alltid fånga, den glider oss ur händerna. Ändå vet vi att det där svaga strået förmodligen redan släppt ett frö som kommer att singla ner på en annan plats? Få ett nytt strå att gro.

Min gräsmatta är en karta över kreativiteten. Den var inte det nyss, men nu är den det.

Och så tänker jag på liknelser – att använda dem när vi skriver är som att bjuda in läsaren till vår hjärnas insida. De öppnar upp och berättar om hur vi ser på världen – både medvetet och omedvetet. Genom språket, men också genom bilden som vi låter språket bära, lyckas vi visa kärnan av oss själva – eller kanske bara ytan.

Kanske lyckas vi beskriva något vi trodde var obeskrivligt.

Metaforer och liknelser är storytellingens bearnaisesås. Grädden på jordgubbarna, gödslet i våra rabatter av ord, det är tåget som lämnar perrongen på utsatt tid, duschen efter joggingturen, den svala sanden precis i kanten mot det oändliga havet.

Experimentera! Plocka fram en gammal text eller skriv en ny. Få in minst tre metaforer eller liknelser som tilltalar dig. Tänk till ett extra varv, ge dig inte.

För de finns överallt.

Och gör dina texter minnesvärda, intressanta och mer levande.

Jobba med din kreativitet!

12-veckorsprogram i kreativitet

– med skrivande som metod –

Du jobbar med olika aspekter av din kreativitet under tolv veckor – med skrivandet som metod. Varje vecka får du en kortare text samt tre övningar att utföra som lyfter olika vinklar och för dig framåt i arbetet med dig själv som kreativ person.

1 200 kr

Storyplanen

– kreativ kommunikationsplan –

Storyplanen är ett enkelt frågebaserat flöde som stöttar dig som egenföretagare i processen att skapa en kommunikationsplan – baserad på din personliga storytelling.

250 kr

[pmpro_advanced_levels layout="div" layout="2col" back_link="0" discount_code="1" ]

Lämna ett svar