Vad ska jag skriva på min webbsida? Vad ska jag skriva för att berätta om mig och mitt företag så att människor vill läsa? Vad ska jag skriva på min LinkedIn-sida – hur ska jag beskriva vad jag kan och vad jag gör? Vågar jag statusuppdatera? Hur ska jag hitta orden? Ska jag ha en blogg? Ska jag ha ett nyhetsbrev? Var finns mina kunder och vilka kanaler tycker jag är roligt att närvara i? Hur ska jag komma på idéer om vad jag vill skriva om?

Vad har jag att berätta? Vem ska tycka att jag är intressant?

Är du företagare och ställer dig de här frågorna? Kanske med en liten ton av ångest och uppgivenhet? Då ska du fortsätta läsa för jag har gjort ett digitalt verktyg som hjälper dig med precis det här.

Jag har skapat två varianter av Storyplanen. En för dig som är egenföretagare och en för er som kör mindre förtag eller jobbar som team. Storyplanen är ett kommunikativt och innehållsrikt Kinderägg – inspiration, konkret plan och självförtroendeboost i ett.

Roligare närvaro på LinkedIn – och andra sociala medier

Många som kör eget finns på LinkedIn, men det är också en kanal som vissa tycker är läskig och svår. Om du vågar dig ut – och det tycker jag att du ska! – finns det massor att hämta. Kompetensutveckling, nya samarbeten, roliga kontakter och intressant diskussioner pågår där hela tiden, dygnet runt.

Och det går att sticka ut – om du bara släpper lite på de höga kraven på dig själv och tar avstamp i din egen personlighet.

Med Storyplanen i ryggen får du mod att kliva ut och ta din plats i flödet. Du får en klarare bild av vad du vill berätta, vilka vibbar du vill sända och vilka personer du vill connecta med. Du blir utmanad i tanken och får stöd i reflektionsprocessen: hur ska jag kommunicera min business så att folk blir intresserande?

Jag har fått höra av användare att Storyplanen gjort dem modigare – men egentligen är det inte planen i sig. Det är den synliggjorda stoltheten som framträder när du jobbar igenom frågeflödet – ”Kan jag allt det här?!” Din ryggrad stärks och du sträcker på dig.

Det här gäller naturligtvis inte bara Linkan. Instagram, Facebook, mailande, telefonsamtal, statusuppdateringar – där ditt företagande finns kommer också din nya ryggrad märkas.

Vad ska jag skriva på min webbsida?

Du vill att din webbsida ska visa upp en kärnfull beskrivning av vad du gör – du vill kunna skicka potentiella kunder dit, right? De ska snabbt få feeling för vad du kan hjälpa dem med, men också få en känsla för vem du är – människan bakom företaget.

När du jobbar igenom Storyplanen får du underlag som förenklar hela din kommunikationsprocess. Din webbsida börjar leva, du känner tydligare riktning i vad du skriver och hur du skriver det.

Storyplanen skingrar dimmorna och skapar klarhet i vad som gömmer sig där bakom. Det diffusa slutar vara diffust, du hittar nya ord att beskriva din verksamhet med – ord som sticker ut och lyckas beskriva på ett målande sätt.

Din webbsida går från att vara en belastning – till att vara en stolthet. Det jobbiga och svåra blir roligt och kreativt. Det som var ett nödvändigt ont blir en källa till energi.

Du ser mönster som du sen kan återanvända i hela din kommunikation.

Bloggen som kommunikation

Bloggandet är en stark och hållbar kommunikationsform där du får en utmärkt plattform för din storytelling och där den får leva länge. Ett utrymme att berätta på ditt sätt.

Bloggen behöver inte bara vara kommunikation – den kan också leva som reflektionsform för dig när du utvecklas i takt med ditt företag. Låt bloggandet bli en del av din företagsstory, helt enkelt. Våga sätta ord på det som händer dig och ditt företag.

Gör en personolig kommunikationsplan

Storyplanen hjälper dig att skapa en kommunikationsplan utifrån dina premisser – den här planen blir din, ingen annans. Den blir inte stelbent eller enligt en mall – den utgår från dig. Det finns inga regler, den springer från dina drömmar och önskemål, din historia bakåt, ditt nuläge – och siktar framåt. Den hjälper dig att identifiera hur dina behov ser ut: vilka kunder vill du ha? Vad kan du hjälpa dem med? Var finns de? Hur ska du göra för att kommunicera levande till just dem?

Och framförallt – Storyplanen gör kommunikationen rolig eftersom den blir en integrerad del av din verksamhet. Och det är som är roligt blir ofta av.

Storytelling bygger relationer

Det finns säkert massa människor som gör det du gör – men bara du gör det på ditt sätt. Hur ska du lyckas beskriva det personliga sättet? Givetvis genom berättelserna. Stories från din vardag och verklighet, case som levandegör ditt företag, ordval och energi som är personlig och strålar ut från dig. Dela bilderna!

Så bygger man relationer. Så väcker man känslor. Så bildas en längtan efter att höra mer – om just dig.

En längtan efter att bli en del av din berättelse.