Storytelling är inte en övergående trend. Det är inget nytt och okänt. Det är snarare vad all form av kommunikation handlar om – och alltid har handlat om. Det är roligt, kreativt och mycket enklare än du tror. Det gäller bara att ha koll på vad du vill berätta – och sen faktiskt göra det.

Det här är storytelling

Kan du berätta för mig om vad som hände dig imorse? Steg för steg. Hur du gick upp, kanske tog en dusch, hällde upp ett glas äppeljuice, upptäckte att mjölken till kaffet var slut, slog stortån i kartongen med böcker som du skulle burit ner till källaren, men inte hunnit på grund av… ja, på grund av att du somnade på soffan igår och faktiskt inte vet om du vaknat än när du berättar om din morgon för mig…

Kan du det? Kan du berätta något för mig? Då kan du storytelling.

Storytelling är att identifiera vad som är roligt och värdefullt att berätta – och sen göra vad man kan för att berätta det på ett levande och kreativt sätt. Det är en kreativ och medveten arkeologisk utgrävning i din vardag. Det är vad som gör vardagen mer intensiv, minnesvärd och meningsfull. Det är också att öva upp sin känsla för dramaturgi – att leta efter början, mitten och slut och allt däremellan som skapar bilder, reaktioner och engagemang hos en mottagare. För vem vill inte veta hur det slutar – om man blivit hooked i början?

Storytelling är att vara personlig, att berätta om din värld från din horisont, genom dina ögon och att skildra det du ser och upplever i konkreta berättelser. Det är att bjuda in till din arena och skapa relationer som utgår från en gemensam intressesfär.

Storytelling är att väcka känslor och måla bilder, kommunicera med alla sinnen och väcka mottagaren från oväntat håll.

Storytelling är framförallt att ha kul när du skriver och kommunicerar att skapa något mer än information – att ge en upplevelse. Det är att upptäcka att några svarta krumelurer mot vit bakgrund kan förändra människors känslotillstånd, väcka deras nyfikenhet och öppna upp nya världar.


Varför funkar det?

Det fungerar för att berättelseformen är sprungen ur oss som människor. Det är en form som vi har nära till och som vi använder hela tiden utan att vi tänker på det. Berättelsen hjälper oss att tolka och sortera information vi vill ta in, den ger informationsskelettet kött och blod, nervsystem och puls. Den ger oss kicken att fortsätta orka vara uppmärksamma och vi är riggade för att läsa omvärlden via logiska tankekedjor av orsak och verkan – precis som en historia är uppbyggd.

Vi berättar helt enkelt för att förstå – och bli förstådda. Och har alltid gjort i alla tider. Vi berättar för att höra till och höra ihop, känna samverkan. Storyn gör omvärlden begriplig och tillgänglig. Ingen minns en abstraktion – men klätt i vacker och färgglad storyskrud kan vad som helst bli minnesvärt.

Det funkar helt enkelt för att det är ett allmänmänskligt sätt att förstå världen på. När du ser enkelheten i det, blir det roligare och lättare att använda greppet – känn själv hur avdramatiserat det blir. Vi har en tendens att intellektualisera och komplicera saker och ting men alla kan faktiskt berätta en historia.

Hur kommer jag igång?

Men hur ska jag hitta alla de där berättelserna som hon snackar om då?

Blicken, mina vänner, blicken. Du behöver se omvärlden med storytelling-blicken. Du behöver öva dig på att uppmärksamt leta mönster, anteckna, se detaljerna och vara lyhörd för var det bränner till. Det dräller av situationer och händelser med en inneboende dramaturgisk kurva i vår vardag. Att missa bussen, i mötet och samtalet med andra, i det tappade ägget, i den obäddade sängen.

Det finns alltid en början, ett mitten och ett form av slut i alla situationer – allt hänger bara på med vilka ögon du tittar och vad du vill upptäcka.

Börja sortera och titta på var du står nu – och kartlägg din historia. Öva på att se historier varje dag i din arbetsvardag. Var nyfiken på vad du kan hitta. Ta en sittning tillsammans med dig själv eller kollegor (om du har sådana) och börja besvara frågor om er nuvarande situation och hur du/ni kommit dit. Det här är en viktig del av förståelsen för du hamnat där du hamnat, men också en bra övning i att känna efter vilka skeenden och händelser som bränner till.

Leta på platser där det känns och bränns. Där finns något av värde att berätta – värde både för dig och den som tar emot.

Öva också upp förmågan att formulera och berätta. Använd hela språket, utmana dig själv, ta inga genvägar. Gör tvärtom! I små mentala skrymslen och vrår hittar du diamanter att utveckla. Och skriv, skriv, skriv. Använd den enklaste och närmaste metoden du har: penna och papper. Skriv lite varje dag. Se det som ett bootcamp. Inget kommer att ske av sig själv. Du behöver medvetet se till att det händer.

Varför ska du orka hålla på med det här?

För att det är roligt, är första svaret.

För att det fungerar kommer på andra plats.

Och till sist: varför inte?

Kom igång med storytelling

  • Tänk konkret. Ta avstamp i en konkret och verklig situation och börja bygg din historia därifrån. Undvik abstraktioner och floskler så ofta du kan. Det är lättare att börja från kaffeautomaten än i företagsvisionen – den är för omfattande och stor för att omvandla till en rolig historia
  • Ge mottagaren bilder via orden. “Jag kan se det framför mig” är det bästa du kan få höra från en mottagare. Bilderna väcker igenkänning och samhörighet, förståelse mellan er. En gemensam plats att utgå ifrån.
  • Gör en lös plan för hur vill berätta och kommunicera framåt. Vilka typer av berättelser är relevanta för dig och ditt företag? Vad ska ni stå för och vilka vibbar ska ni skicka ut? Gör en lista på vad som ska finnas i er kommunikation.
  • Avgränsa dig – gapa inte över för mycket. Det är lättare att vara kreativ och hitta idéer när du zoomar in och begränsar. Historier behöver inte vara stora och dramatiska. Det lilla kan lyfta och flyga högt.
  • Sist men inte minst: ut och lek! Skriv och formulera och skissa och börja posta ut i olika former. Det behöver inte vara färdigt. Prova dig fram! Våga testa vad som funkar och inte på just din publik. Det är inte samma för alla.

Så vad väntar du på? Sitt inte där och häng. Fram med penna och papper och rassla ner dina första idéer. Det kan vara början på något stort.

Läs mer och skapa din egen Storyplan!

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: