När du tittar på en strand på avstånd så ser du just det: en strand. Tar du klivet ut i sanden på väg mot havet, vänder du kanske ner blicken och ser några av alla miljarder korn som fastnat på din fot. En liten bit av hela stranden på din fot – ett nytt perspektiv. Om du sen lägger dig på alla fyra med en förstoringsglas öppnar sig en helt nya värld. Detaljerna. Alltid intressantare än det stora. Alltid mer överraskande och fascinerande. Här är en text om hur du kan tänka för att ge dig in i detaljernas underbara värld i ditt skrivande, ett synsätt du är hjälpt av i alla former av berättande. Och kanske i livet i stort?

Jag läste någonstans att man kan tänka på mottagaren av en berättelse eller en text som en synål. Det du skriver och formulerar ska ta sig in genom nålsögat – och det är bara de tillräckligt små detaljerna som går igenom. De stora blir osynliga i all sin storhet, gapar över mycket och blir därför allmängiltiga.

En bra liknelse tycker jag. Och dessutom sann. Min erfarenhet är att för stora penseldrag, för generella frågor, för stora infallsvinklar passerar relativt obemärkt förbi. Det finns ingenting för läsaren att hugga tag i.

Alice LaPlante skriver om det här – och mycket annat – i sin magnifikt intressanta (och tjocka!) bok ”The making of a story”. Hennes vinkel är den skönlitterära, men som filosofi och tankesätt är “detaljen” intressant på alla tänkbara sätt ur ett kommunikationsperspektiv – inte bara för skrivande.

För mig har det successivt blivit tydligt hur ett flippat perspektiv faktiskt handlar om ett alternativt sätt att se på världen omkring sig. Det påverkar ditt skrivande, men också ditt sätt att vara närvarande i tillvaron.

Se storheten i litenheten

LaPlante pratar om att se det generella i detaljerna, inte tvärtom. Och när jag provar det på mig själv och mitt sätt att beskriva verkligheten öppnar sig faktiskt en helt ny värld. Som om jag låg på alla fyra med ett förstoringsglas på stranden.

Rent konkret handlar det om att bryta upp det stora, se det lilla, berätta om de små sakerna. Att se de små scenerna som skapar den stora tillvaron runtomkring dig, utgå från dem för att berätta något större. LaPlant menar, och jag håller med, att vår önskan att förenkla och kategorisera påverkar vår blick och hur vi sorterar det vi ser. Att vi missar en massa berättelser i vår iver att förenkla och kategorisera.

Om vi exempelvis tittar på Stockholm utifrån det typisk “Stockholmska” – är det verkligen Stockholm vi ser? Det äkta, det råa, det intressanta, det komplexa? Ser vi vad som får staden att pulsera och leva? Är verkligen sevärdheterna och de stora dragen det som utgör staden Stockholm? Eller gör det synsättet snarare att vi missar det som sjuder av liv där under?

En stad är inte Globen, Stadshuset och tusentals Espresso House – den är människorna, samtalen, alla spännande historier och öden som utspelar sig på varje gata, på varje café, på bussarna och i trappuppgångarna.

Det komplexa, det som är svårt att beskriva – där bränner det till. Där känns det angeläget och syrerikt. Det är de berättelserna man vill höra!

Dina särdrag – berättelsen om dig

En människa är inte statistik, inte bara i alla fall. Man kan vara medelålders, medelklass, ensamstående, medelinkomsttagare. Men kan på samma gång vara den som är rädd för djupa vatten, den som pratar med sin Mårbacka-pelargon varje morgon, den som inte vill gå mellan strecken på övergångsstället, den som måste ha en bit av kudden mellan pek- och långfingret för att kunna sova.

Vilken historia vill du berätta om dig själv? Den komplexa eller den förenklade? För mig som mottagare är svaret ganska enkelt – jag vill höra den som är full av liv!

För detaljerna gör oss minnesvärda. Detaljerna bygger en ny historia, en fördjupad och angelägen. En livs levande.

Titta med ny blick

Det här är ett sätt att se. Du kan titta på vad som helst och betrakta det som uppstår i det nya ljuset, som genom ett prisma.

Ditt företag, dig själv, dina karaktärer om du skriver noveller eller romaner. Du kan se nya scener öppna sig runtomkring dig och upptäcka att det finns en historia i precis allting. Det är du själv som avgör vilken du vill berätta för omvärlden – oavsett vilken målgrupp du riktar dig till.

För mig har det också blivit ett sätt att hitta till mer närvaro i tillvaron. Men det är nog en annan artikel… Mindfulness genom detaljer.

  • Ovanstående sätt att se är en utmärkt metod som hjälper dig att hitta stories när du exempelvis jobbar med storytelling för ditt företag – såväl internt som externt.
  • Det är också en mycket användbar metod för att hitta till en mer personlig storytelling i ditt ledarskap och för att stärka internkommunikationen.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: