Hej!

Tycker det var länge sen vi snackade konkreta råd för kreativ kommunikation här i nyhetsbrevet. Så nu, mina vänner, blir det ett brev med metoder som funkar och som du kan börja använda redan när du läst klart.

Så du som är egenföretagare, kommunikatör, inspiratör, kreatör, chef, ledare, coach – you name it! Lyssna in om du vill ta ett roligare grepp om din närvaro på LinkedIn, i utskick du gör, bloggar du skriver, informationstexter du vill komma ut med.

Och vill du fördjupa och veckla ut dina kreativa förmågor med min digitala hjälp så vet du var jag finns – mina produkter är made with love och helt sprungna ur min energiska längtan efter att få fler att våga leta efter ord och formulera sina stories med liv och rörelse. För jag vet hur givande det är. Både för dig och din omvärld.

Varsågod. Här kommer några användbara metoder till dig.

Öppna din storytellingdörr – tänk för dig som vill beröra

Bort från flosklerna – Gör en kritisk självanalys av ditt språkbruk. Ta bort alla ord du brukar använda alldeles för ofta och ersätt dem med andra. Förbjud dig själv att använda flosklerna och klyschorna. Skapa ordmoln på ett papper och kör en associationsövning för att hitta nya ord som tangerar, men som skapar vibbar du går igång på. Vips hittar du nya ordlinjer att följa. Med tiden får du ett intressantare språk som väcker engagemang i mottagaren – och dig själv. Underskatta inte ordens kraft i att bygga personlig närvaro i din kommunikation

Symboler och liknelser – Sök konstant efter mönster och större betydelser i tillvaron. Använd symbolik och liknelser som ligger nära dig, ta kraft i dem och använd dem i din kommunikation. Gör allt du kan för att skapa igenkänning i dina texter. Det var lika tråkigt som att borsta tänderna. Det var lika tungt som Sisyfos sten uppför berget. Insikten kom som en fallande äpple. Mina texter är som svalor som häckar…

Använd vardagen – Måla bilder och situationer som du själv upplever, förstärk dem med dramaturgi, gör dig själv till karaktär i din egen berättelse. Gräv där du står och titta på din verklighet med storytellingblick. Tänk inte ”Det händer ju ingenting” tänk istället ”Vad hände idag? Idag hände allt!” Gör dig själv den tjänsten: att se på vardagen som byggd av berättelser. Ge dig själv den guldkanten. Sätt igång genom att skriva ner fem små rubriker från dagen varje kväll innan du släcker för natten. Låt det undermedvetna jobba med mönstret som uppstår. Vakna upp nästa morgon som en storyteller. Gör dig själv den tjänsten.

Skriv det du vill – Tänk inte så mycket ”Vad vill folk läsa?” tänk istället ”Vad vill jag berätta?”. Känsla slår strategi på fingrarna alla dagar i veckan. Hitta din lust och din kreativa pulsåder och utgå från den. Så kommer eventuella strategier hamna närmare hjärtat. Att skriva det du vill, blir av. Att skriva det någon annan vill läsa, blir inte av. Det går ganska fort att lista ut vad som är bäst. För vilken är den bästa träningen, enligt proffsen? Jo. Den som blir av…

Var inte lat – Ta inte första bästa som kommer upp. Tro inte att saker ska hända av sig självt. Jobba konstant med din förmåga att leta och hitta berättelser i vardagen. Jobba medvetet på att hitta kreativa vinklar och förvalta dina idéer som kommer upp. Gör grundjobbet så kommer texter och idéer gratis med tiden – om du är lyhörd och låter dem få liv.

Om du tvekar – ha kul istället! – Skratt är det ärligaste vi har. Det ljuger aldrig. Och känslan av att dras mot något ljuger inte heller. Kroppen och sinnet vet det, det är intuitivt. Så om du tvekar och tycker det är läskigt att posta – koppla bort intellektet och känn efter: vad är kul att göra? Känns det inte kul, gör det inte. Skriv något annat, berätta något annat. Gå dit där lusten finns. Tvinga inte dig själv, det blir ingen glad av.

Mina produkter håller din story levande

För mig finns en stark koppling mellan den personliga storyn och kommunikation i alla former. Jag tror att orden som vi formulerar om oss själva har en enorm betydelse för hur vi connectar med människor genom våra olika kanaler och tilltal. Även när jag jobbade som kommunikatör på ett stort företag sipprade min person igenom, vi är aldrig anonyma. Den personliga storyn löper som en röd tråd i våra liv. Och för att följa den genom regn och sol, genom insikter och utsikter så behöver vi koppla upp mot rätt frekvens.

Därför hör storytelling, personliga stories och kreativitet så starkt ihop. Med detta som utgångspunkt har jag skapat mina digitala produkter för dig som vill hitta andra vägar till kommunikation som klingar an – från det innersta till det yttersta.

Ett kreativt år – För dig som sakta men säkert vill göra nya upptäckter bland dina mentala förmågor. Ett inspirerande mail i veckan under 52 veckor. Ett gigantiskt kinderägg för den kreativt törstande nutidsmänniskan.

Storyplanen – För dig som vill berätta om ditt företag på ett levande sätt – till rätt målgrupp och i rätt kanaler. Du som behöver stöd i vad du ska skriva, hur du ska skriva det och var du ska närvara för att få ut din företagsidé till flera.

Medveten kreativitet – För dig som vill resa bort inuti och hitta nya kontinenter att använda i livets alla vrår. För dig som känner att ”the drugs don’t work” och söker fler dimensioner i vardagen. För dig som är nyfiken och vill hitta ett lättsamt sätt att utforska och använda dina kreativa sidor i allt du tar dig för.

Tack!

Sist men inte minst vill jag tacka dig som läst ända hit. Dig som följer mig och gillar det jag gör. Alla ni som kommenterar, engagerar er, använder mina produkter och kommer med feedback om att de faktiskt har förändrat ert sätt att se. Älskar att ni hittar nya vinklar och impulser hos mig på på Skrivplaneten.

Det är det vackraste jag vet. Tack.

Ses igen om en månad!

/ Frida Spikdotter Nilsson

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: