Äkthet och igenkänning

Den här övningen kan du tillämpa på dig själv som person eller på ditt företag – och säkert fler områden där du behöver vända på perspektiven. Det handlar om att identifiera något du inte riktigt behärskar och inte bara våga säga det högt – utan till och med vända det till din fördel när du kommunicerar.

Det är poppis att ”våga visa sina svagheter”. Kanske är det en konsekvens av många år av krav på nåt slags framgångsrikt (svårt för det ordet…) och perfekt liv (som vi alla vet inte finns, men ändå verkar ha svårt att sluta upprätthålla), kanske en motreaktion på fenomenet “sociala medier”, kanske en mognad i mänsklighetens historia. Tror nog inte så mycket på det sistnämnda…

Hur det än är så är åtminstone jag glad att vi vågar prata mer öppet om det som är jobbigt eller svårt, även om vi säkert har flera mil kvar att gå.

Väl medveten om att ”svaghet” är en definitionsfråga, ville jag ändå skapa en liten övning på temat eftersom jag tror att det är både nyttigt och användbart att ha koll på saker som vi behöver utveckla i någon form. Inte för att göra dem perfekta – utan för att kunna prata om dem och sätta ord på att vi är mänskliga. Detta kan ske i individuell form (utforskande via Morgonsidor eller liknande) eller användas i extern kommunikation eller storytelling. Det visar en människa bakom orden. En äkthet, en ärlighet och vittnar om att det står en insiktsfull person bakom texten. En som är mogen nog att faktiskt vara mänsklig.

Som individ kan övningen vara intressant för att den bjuder in till reflektion. Kanske den kan förändra något i synen på dig själv? Kanske visa dig att dina så kallade svagheter inte är så tokiga? Kanske rentav användbara?

När det gäller företagskommunikation är fördelen uppenbar: du är äkta, modig och gör dina utvecklingsområden till intressanta stories. För vem lyssnar uppmärksamt till en historia som handlar om allt är perfekt utan att gäspa? Ingen. Alla berättelser vi konsumerar innehåller en dramatisk vändpunkt i någon form – stor eller liten. Du har dina egna vändpunkter flera gånger om dagen. Och du kan berätta om dem – om och om igen, utan att det blir tröttsamt. Dessutom bjuder du in dina kunder till en öppen dialog där ovärderliga band skapas. Det är äkta kommunikation!

Mycket händer nämligen när en sån text möter sin läsare… det kallas igenkänning och sker mellan människor. Konstigare än så är det inte.

Plocka fram din mindre smickrande sidor…

  • Börja med att lista de saker du vet att du är mindre bra på. Take your time. Det här kräver självinsikt och reflektion. (Om det går trögt kan jag hjälpa dig på traven med ett axplock ur mina egna: ostrukturerad, extremt morgontrött, glömsk, dåligt tålamod, rastlös… och så vidare…)
  • Jobbar du med ditt företag som avsändare – gör en lista för det. Förhoppningsvis, om du är egenföretagare, liknar listorna varandra en del. Men du kan givetvis lyfta nivån från den mer personliga och identifiera det som du som företagare t.ex önskar att du kunde hjälpa dina kunder med, men inte kan. Brister du vet att ni har, kompetens du/ni saknar, något du ligger efter med och skäms över. Var rak med dig själv. Försök inte komma på utvägar eller förklaringar till anledningen.
  • Öva sen på att skriva texter där du använder dina identifierade svagheter som utgångspunkt. Du kanske skriver om ditt dåliga tålamod och berättar om vilka olika situationer det försatt dig i. Berättar att du är usel på bokföring och hela tiden gör fel.
  • Hitta små historier som är kopplade till dina ”svagheter” – bred ut dig själv, hela dig själv. Skriv och skriv om, överdriv, ha kul, lek med dig själv, håll självdistans. Det är befriande!
  • Leta efter humor och dråplighet. Ladda texten med öppenhet och rakhet och ärlighet. Bjud in läsaren till din egen ödmjuka inställning, låt hen känna igen sig och känna hur muren av perfektion sänks. Där möts ni.
  • Fortsätt, utveckla din ton, prova att närma dig från olika håll. Utforska på vilka sätt du kan använda orden för att hitta fler dimensioner i dina mindre bra sidor. Hitta komplexitet och använd dem för att bygga relationen med läsaren. Berätta om hur du lyckats vända det dåliga till något bra, tagit hjälp, dina lärdomar, att du givit upp – eller vad som helst. Du kan din berättelse!
  • Om du tycker det är svårt – låtsas att du skriver om någon annan person eller något annat företag.
  • När du utforskar fokuserat över tid kommer en äkta berättelse träda fram och du känner hur dina svagheter har givit dig något starkt och användbart – en ny möjlighet. En ny dimension av kommunikation har öppnat sig.

Syfte: Skapa äkta relation genom kommunikation, väcka igenkänning, upptäcka nya dimensioner i dig själv och ditt företag.

[pmpro_advanced_levels layout="div" layout="2col" back_link="0" discount_code="1" ]

Lämna ett svar