Använd dina personliga vändpunkter i storytelling

Det här är en övning för dig som vill jobba med att vässa dramaturgi och spänning i din kommunikation och storytelling – på ett personligt och annorlunda sätt. Lite bakvägen, kan vi säga. Du börjar i dig själv och hittar en feeling som du sen kan återanvända när du skriver andra former av texter. Funkar på flera nivåer: som personlig utveckling, i ditt företags storytelling generellt och för att bli bättre på att upptäcka stories. Den hjälper dig att bli bättre på att använda vändpunkten som tillgång när du skriver allt möjligt.

Det finns klassiska grepp för att bygga dramaturgi – via händelser och vändpunkter i alla former av berättande. Wikipedia beskriver begreppet som “läran om hur man bygger upp en berättelse på ett bra och ändamålsenligt sätt.” De här beskrivningarna om hur man ”ska göra” har aldrig riktigt funkat på mig, så jag har valt andra vägar. Det här övningen är grundad i en av dem.

Jag tror mycket på att landa alla former av texter i sig själv. Och jag tror att man kan komma längre i förståelsen för vad som gör en text spännande och levande, genom att helt enkelt försöka se sin egen ”film” spelas upp inuti. Jag tror helt enkelt att vi har dramaturgin i oss… eftersom vi är skapande, berättande och kommunicerande människor. Vi har en inbyggd känsla för vad som vibbar med oss och hur vi vill att vår berättelse ska läggas ut framför oss. Vi är olika bra på att höra oss själva och att återge – men vi har tillgång till att lära oss.

Hur som helst. Jag tänkte att vi ska försöka börja i oss själva genom att jobba med våra egna vändpunkter – livets stora och starka vändpunkter. Och när vi fått feeling för hur dessa kan berättas, kan vi sen applicera samma metod och kunskap på andra former av berättande – ditt företags storytelling, varumärkestexter, bloggar, nyhetsbrev. The sky is the limit, som vi säger.

Vi provar.

De personliga vändpunkternas dramaturgi

  • Börja med att jobba med att reflektera över några stora vändpunkter i ditt liv. Betydelsefulla händelser som format dig. Skriv en lista!
  • Börja med de riktigt stora om du vill – men även väldigt små händelser som fått dig att få djupa insikter platsar här. Huvudsaken är att händelsen på ett kraftfullt sätt förflyttat dig mentalt från en livsplats till en annan – ofta utan att någonsin gå tillbaka. (Kan även vara utdragna förlopp så klart. Men för den som vill göra det lite lättare är det enklare att börja med något som känns ”svart/vitt”.)
  • Exempelvis: jobbsituationer, separationer, sorger, större konflikter, olyckor, lyckor, stora beslut, kärlekar, vänskaper, djur, barn, flyttar, resor.
  • Beskriv hela händelsen (en eller flera – du väljer) från start till slut. Rakt av, i händelseföljd, som du upplever den.
  • Låt texten vila en stund (ett dyng, en lunch, en vecka). Återvänd och fyll ut med fler detaljer. Spelar inte så stor roll om de är sanna eller inte. Måla ordentligt! Behandla din vändpunkt med värdighet och respekt – hasta inte. Se filmen! se detaljerna. Njut av att återberätta och uppleva igen.
  • När är klar har du konstruerat en berättelse med vändpunkt från din egen livshistoria! Vips! Inte ens svårt, right?
  • På vägen har du förmodligen fått en del insikter kring vad den här händelsen betytt för dig, hur den format dig och beslut som du fattade långt senare. Det blir en intressant resa i ditt eget liv.
  • Upprepa med flera av dina personliga vändpunkter – tills du känner att du förstår rytmen, tempot och hur du kan bygga.
  • Nu har du jobbat med lite större och personliga vändpunkter, du har fått en känsla för vändpunktens dynamik. Grattis!
  • Nu kan du fördjupa genom att identifiera det som är mycket mindre omvälvande i din omgivning – och applicera samma tanke och mönster där.
  • Du kan till exempel förflytta hela tänket till din egen företagshistoria. Du kan hitta små vardagsberättelser och skriva ner dem enligt samma princip. Du vill leta efter vändpunkten och genom den – hur liten den än är – få en dynamik som gör läsaren engagerad i olika former av texter och kommunikation som du skriver.
  • Tänk brett och djupt, experimentera – var nyfiken på vad du kan hitta. Användbara historier finns överallt!
  • Jag vill verkligen upprepa: det behöver inte vara något stort. Historierna och vändpunkterna finns i det lilla.
  • Via den här metoden blir du bättre på både att skapa en historia laddad med spänning och viljan att veta mer, jobbat med förväntan och igenkänning, engagemang hos läsaren. Hur ska det gå? Vad hände sen? Men du har också identifierat din egen storytelling på ett nytt sätt. Du kommer att hitta berättelser där du förut trodde att det inte fanns några.
  • Tips! Kom ihåg att också fortsätta utvidga språket – använda alla sinnen så att läsaren förflyttas till din egen omgivning. Det är mer betydelsefullt än man tror att få göra sig en tydlig bild av platser och människor, att få känna dofter, vara närvarande via orden.

Syfte: Få in mer dramaturgisk dynamik i dina kommunikation, hitta storytelling, grunda texter i dig själv, återanvända metoder på fler områden i ditt skrivande.

Jobba med din kreativitet!

12-veckorsprogram i kreativitet

– med skrivande som metod –

Du jobbar med olika aspekter av din kreativitet under tolv veckor – med skrivandet som metod. Varje vecka får du en kortare text samt tre övningar att utföra som lyfter olika vinklar och för dig framåt i arbetet med dig själv som kreativ person.

1 200 kr

Storyplanen

– kreativ kommunikationsplan –

Storyplanen är ett enkelt frågebaserat flöde som stöttar dig som egenföretagare i processen att skapa en kommunikationsplan – baserad på din personliga storytelling.

250 kr

[pmpro_advanced_levels layout="div" layout="2col" back_link="0" discount_code="1" ]

Lämna ett svar