Det här är övningen för dig som vill formulera dig tydligare och mer kreativt kring din företagsidé. Du som vill lyfta din kommunikation till nya plan genom att vässa hur du formulerar ditt syfte i grunden: varför du går upp på morgnarna och väljer att jobb med din grej. Du som vill jobba med kommunikationen för att engagera läsaren i din berättelse, bli tydligare inför dig själv och andra – och absolut för dig som vill beröra.

Det behöver inte vara avancerat för att vara kraftfullt. Den här persona-övningen brukar jag köra på workshops som fokuserar på kreativ kommunikation för egenföretagare. Resultatet blir alltid detsamma: rummet fylls med skratt, insikter och en och annan tår. Framförallt fylls rummet med texter med rejält tryck i. Det är makalöst vad lite riktat tankearbete kan göra för skriven kommunikation.

Och när du knäcker det här sättet att skriva kommer du kunna använda den här metoden på alla olika typer av texter.

Just här riktas övningen till egenföretagare, men givetvis går det att applicera på alla former av skriven kommunikation och texter som du behöver få tydlig riktning i.

Syftet med att börjar öva på just företagsberättelsen är att den är så grundläggande för dig ur ett kommunikationsperspektiv. När du lyckas formulera den på ett levande sätt har du mycket gratis i all annan efterföljande kommunikation. Det blir en stomme och en plattform som övrig kommunikation sen vilar på.

Skriv till kött och blod

  • Rensa huvudet. Kanske genom att skriva tre handskrivna A4-ark med nonsens. Eller blunda en stund. Andas. Meditera. Ta en promenad.

Efter det måste du göra två saker innan du börjar med själva skrivandet.

  1. Du måste reflektera kring ditt företagandes syfte. Det räcker med att fundera på ytlig nivå för det mest troliga är att övningen kommer att fördjupa åt dig. Anteckna lite, det gör inget om det mest blir floskler på den här nivån.
  2. Tänk sen på en person som du känner väl och som du ska förklara ditt syfte för. Börja med någon riktigt närstående som du respekterar och som du vet inte har riktig koll på vad du gör om dagarna.
  • Sätt dig sen och börja berätta varför du startade ditt företag – vad var syftet från början? Fortsätt förklara och beskriv. Vad du gör i ditt företag, varför du valde att våga satsa, vilka utmaningar det inneburit, vad du känner för ditt företagande, vilka människor du hjälper. Skriv och berätta om hela din företagshistoria!
  • Sätt inga gränser för dig själv. Berätta det du vill och det som kommer upp. Väja inte för något. Säg allt. Men ha hela tiden din närstående för ögonen. Förklara så att hen förstår!
  • Du kan med tiden utöka och använda tekniken i flera sammanhang, inte bara när du formulerar ditt företags historia – för exempelvis utskick, bloggar, texter till webbsidor eller små statusuppdateringar. Jag vet inte exakt hur det går till, men när du har en levande person framför dig när du skriver blir också texten levande. Och framförallt får den väldig klarhet och riktning som går igenom till dina läsare.
  • Våga vara känslosam, våga berätta ärligt. Tänk att du inte kommer att använda texten rakt av – men att du kommer kunna plocka de delar du vill nå ut med. Gråt, skratta, lev din berättelse. Gå all in för att kunna skala av i processen!

När du behärskar tekniken kan du laborera med den. Du kan vända på det: bestämma dig för en särskild person och utgå från denna för att skriva om texten på nytt. Se hur den förändras beroende på vem du har för ögonen när du formulerar dig. Du kommer få syn på mycket vågar jag lova! Utforska hur texten förändras beroende på vilken person du riktar den till. Välj nära och mindre nära vänner och bekanta, människor ur ditt yrkesnätverk, människor du irriterar dig på, olika åldrar (perfekt teknik om du vill öva på olika åldersgrupper!). Vem du väljer kommer att påvkera vilken typ av text som blir utfallet. Smått magiskt.

Så kan du fortsätta labba med hela din kommunikationsarsenal – variera mottagare och vinklarna och stilarna på texterna.

Resultatet blir texter som du kan använda i olika sammanhang för att nå människor av olika karaktär där ute.

Vill du dra det längre kan du börja samla läsarstatistik och analysera hur dina olika personas hjälper dig att bredda din kommunikation.

The sky is kanske inte riktigt the limit – men erkänn att det öppnar en del roliga möjligheter!

Syfte: Få mer tryck, riktning och känsla i texterna. Få in luft i skrivprocessen.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: