Det finns många olika sätt att ringa in och kommunicera ett varumärke i text. Du kan gå djupt, grundligt och analytiskt eller köra en mer ytlig genomgång av vad du ska säga och varför. Men en sak du inte kan göra är att strunta i att ställa dig själv vissa frågor och köra lite på känsla. I alla fall inte om du vill vara relevant och bli läst. Om du tänker skriva i blindo för ditt varumärke är min rekommendation att du istället lägger den tiden på annat än textproduktion. Krasst, men sant.

Stort eller litet företag spelar ingen roll, processen är densamma: du behöver avgränsa, ringa in och välja bort budskap. Om du skriver för att synas kommer du behöva veta vad du ska säga och på vilket sätt du vill säga det.

Det finns massa olika sätt att göra det här på via skrivövningar. Du hittar också många fler och andra tips här på Skrivplaneten kring vilka frågor du kan ställa dig för att sakta men säkert närma dig kärnan av vad du vill säga om dig själv.

Gå på fest som ditt varumärke

  • Låtsas att du är ditt varumärke i mänsklig tappning – som ett alter ego.
  • Skriv en sida (eller mer!) om en mingelsituation på en fest där du går runt och samtal med de andra gästerna, hälsar, skålar och kallpratar.
  • Hur ser dialogerna ut? Hur presenterar du dig – beroende på vem du möter? Vad får de övriga gästerna för upplevelse av dig? Vilka frågor ställer dem och hur svarar du? Vilka samtalsämnen kommer upp och vilka människor trivs du bäst med?

    Syfte: Att upptäcka fler personliga dimensioner av ditt varumärke och kanske hitta nya ord att beskriva ditt budskap med. Och att ha roligt i en barnslig och lekfull – men kreativ -skrivsituation.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: