Om skrivövningen
Längd 20 min
Frekvens Varje morgon, 12 veckor.
Syfte Få syn på din egen process, hitta ett meditativt tillstånd i skrivandet.

Det finns studier och relativt färsk forskning som lyfter handens betydelse för hjärnans utveckling. Det finns vissa som menar att det fysiska skrivandet – penna och papper – aktiverar platser i hjärnan som annars främst nås via meditation. ”Vi lär med handen – handen minns” sa Aristoteles.

Allt låter logiskt i mina öron, den som behöver fler bevis får googla vidare.

Om du köper det faktum att hjärnan och händerna hör ihop tycker jag att du ska njuta av den här övningen, som sträcker sig över tid. Om du vill kanske du fortsätter resten av ditt liv? Jag säger “njuta”, för till slut kommer du dit, till njutningen. Men det kan ta tid och det kräver disciplin och uthållighet. Men jag vågar lova att belöning väntar för den som plockar fram envisheten inuti och bara fortsätter och fortsätter och fortsätter…

Skriva morgonsidor

  • Börja varje morgon med att flödesskriva tre A4-sidor för hand.
  • Låt orden komma, tänk inte så mycket på innehållet – ingen kommer någonsin läsa. Bara du själv om du vill.
  • Låt dina morgonsidor få innehålla det som bubblar just för tillfället. Uttryck specifika tankar eller bearbeta dimensioner i dig själv. Improvisera och se vart orden tar dig.
  • Inledningsvis kan du försöka hålla rutinen så länge det går, helst dagligen i minst 12 veckor. Det tar ett tag att komma ner på djupet och hitta till det tillstånd som du gärna återkommer till.
  • Det är viktigt att flödesskrivandet sker på morgonen innan dagens alla intryck ställer sig i vägen för dig.
  • Syfte: att få syn på din egen process och hitta till ett meditativt tillstånd i skrivandet. Öppna upp och göra kreativiteten synlig för dig.

Hej!

Vad kul att du vill läsa det här – men du måste bli betalande medlem först.

Frida Spikdotter Nilsson
– det är jag som står bakom Skrivplaneten.

Bli medlem

Kvartalsmedlemskap

Kvartalsmedlem

Årsmedlemskap

Årsmedlemskap