Om skrivövningen
Längd 60 min
Syfte Förnya språket när du skriver om ditt företag.

Du ska skriva en artikel, blogg, webbsidestext eller varför inte ett litet nyhetsbrev. Du gjorde samma sak i förra veckan. Och veckan dessförinnan. Oerhört tjatigt. Det blir alltid samma typ av text och du känner en längtan efter att förnya dig. Stretcha dina vardagsgränser med den här övningen. Kanske landar några nya tankar i ditt huvud.

Det är svårt att förnya sig språkligt, det måste man jobba med regelbundet. Vi har ofta vår egen tonalitet och är bekväm med den, utmanar inte oss själva, åtminstone inte frivilligt. Det är i sig inget fel med det, men med tiden – när du skriver ofta – blir det lite enahanda att inte jobba med ditt skrivande, inte minst för dig själv när du ska producera nytt material.

Det här är en övning som uppmuntrar dig att ta ut svängarna och gå lite utöver det vanliga, men ändå med vissa givna ramar att förhålla dig till. Begränsningar kan få kreativiteten att löpa amok. 

Det är en lekfull övning som bygger på ditt bejakande. Sätt förnuftet i en liten låda en stund. Det är roligt att göra något oförutsägbart. Och kör du fast… ge inte upp direkt. Ge det en kvart till. När tröskeln är passerad kan stora grejer hända. 

Utmanarna din ton – testa en annan genre

  • Nästa gång du skriver nytt eller jobbar med befintligt textmaterial, testa att formulera den med en annan genre och stil. Det här funkar på alla former av text och för alla teman, även om det inte känns så vid första anblick. 
  • Meningen är inte att du ska byta ut webbsidestexten till en deckarhistoria. Men du kanske hittar nya ord eller nya sätt att berätta din historia på? Det vet du inte förrän du utforskat. 
  • Se övningen som ett sätt att vidga din syn på storytelling för ditt varumärke. Hämta textenergi och kreativitet genom nya uttryck. 

Exempel på genres att labba med:

  • Poesi – dikter på längden och tvären
  • Saga – “Det var en gång…”
  • Rimma – kanske utmana med en Limerick till och med?
  • Dialogformat – gör texten mänsklig.
  • Sci-fi – om tusen år…
  • Deckare
  • Övernaturligt – spöklikt och mystiskt
  • Absurdistisk – exakt hur du vill… ju knäppare desto bättre.
  • Kortnovell – en riktig historia med fängslande inledning, dramaturgisk vändpunkt, någon form av förändring och avslut.
  • Reseskildringsformat
  • En kärlekshistoria
  • Mytologiskt – skapa din egen mytologi
  • Humor – skriv dråpligt, få läsaren att skratta.
  • Tal – skriv som om du skulle hålla ett högtidligt tal.
  • Som din favoritskribent/författare
  • Skriv från en helt annan vinkel
  • Krönikeform
  • Journalistiskt – reportageform eller som en intervju 

Syfte: Att få tillgång till nya kreativa spår, istället för de gamla du brukar färdas i. Ha roligt och kanske kläcka idéer om hur du kan förnya ditt förhållningssätt till ditt slentrianmässiga vardagsskrivande. Ge nya dimensioner till dina storytellingambitioner.

Hej!

Vad kul att du vill läsa det här – men du måste bli betalande medlem först.

Frida Spikdotter Nilsson
– det är jag som står bakom Skrivplaneten.

Bli medlem

Kvartalsmedlemskap

Kvartalsmedlem

Årsmedlemskap

Årsmedlemskap