Om skrivövningen
Längd 15 min
Frekvens Då och då.
Syfte Ett rikare språk när du pratar om ditt varumärke i texter, bloggar eller annan skriven kommunikation.

Att strömskriva – att bra låta orden komma utan prestation eller prestige – är underskattat. Det är ett sätt att komma under din egen yta, något som skrivandet lyckas med på ett väldigt kraftfullt sätt. Det är tidskrävande, men å andra sidan är det bara bortslösad tid som tenderar att gnaga våra själar. Välinvesterad tid fungerar tvärtom: den ger oss mer energi.

Prova att skriva dig under ytan på ditt eget varumärke. Se vad du kan hitta och behåll det värdefulla du vaskar fram.

Skriv dig under varumärkesytan

  • Ta fram papper och penna. Låtsas att du är ditt varumärke personifierat – börja skriv om dig själv.
  • Berätta historien om varifrån du kommer, din bakgrund och dina innersta tankar. Vad bär du med dig? Vad är du rädd för och vad får dig att känna dig stolt? Vilka är dina drömmar och hur är din syn på världen? Vad är det roligaste du vet och hur förhåller du dig till din omgivning?
  • Skriv utan att tänka, värdera eller döma dig själv. Det behöver inte blir varken bra eller användbart.
  • Gör gärna om övningen regelbundet med några dagars mellanrum över en period. Läs igenom efter några veckor och se hur ett mönster bildas. Använd de ord och fraser du tycker träffar rätt.
  • Syfte: Att hitta till ett rikare språk när du pratar om ditt varumärke i texter, bloggar eller annan skriven kommunikation. Kanske också öppna upp för nya kreativa banor i dina marknadsföringstexter.

Hej!

Vad kul att du vill läsa det här – men du måste bli betalande medlem först.

Frida Spikdotter Nilsson
– det är jag som står bakom Skrivplaneten.

Bli medlem

Kvartalsmedlemskap

Kvartalsmedlem

Årsmedlemskap

Årsmedlemskap