Den här övningen kan jag tacka en engagerad Skrivplaneten-medlem för. Hon läste en bok och hade plötsligt sett hur en perfekt skrivövning seglade upp från de skrivna raderna. Så hon hörde av sig till mig och berättade. Och jag kunde bara hålla med. Härmed tackar jag allra ödmjukast för inspirationen som nu når ut även till er andra via övningen som ställer frågan: Vad skulle inte bli gjort om du inte var här?

Jag var tvungen att testa den själv så klart, och det var smått magiskt att få syn på vad jag faktiskt bidrar med till världen. Jag valde att köra på stort och smått i allmänhet, men ser direkt att den lämpar sig extremt bra för att utforska sitt företagande – både som egen eller för större verksamheter.

För grundfrågan blir ju: vad är vi här för? En fråga som alla företag, oavsett storlek bör besvara regelbundet. Och vi individer… det är uppenbart extremt nyttigt att reflektera över vårt avtryck i tillvaron. Avtrycket i andra människor och i samhället.

Effekten blir nästan som att du behöver visualisera ett osynligt hål där du skulle ha funnits. Intressant i sig att leka med den tanken.

Boken hon läste? Improv Wisdom av Patricia Ryan Madson. Lägger den på litteraturhögen…

Vad hade inte blivit gjort om jag inte var här?

  • Stilla dig på ett sätt som passar dig. Kliv bort från vardagssnurret – meditera, träna, sov en stund, ta en promenad.
  • Sätt dig ner med penna och papper och börja föreställa dig scener, tillfällen, stunder som utspelat sig på senaste tiden – och tänk dig samma scener utan dig. Efter ett tag kommer du kanske i rätt sinnestillstånd för att bredda blicken.
  • Fortsätt tanken och gå djupare. Vilka saker skulle inte bli gjorda om du inte fanns? Vilka tankar skulle inte tänkas, vilka åsikter skulle inte vädras, vilka projekt skulle aldrig startas, vilka möten skulle inte ske?
  • Det kan vara svårt att gå direkt in i det känslomässiga – därför kan du utgå från konkreta situationer. Därifrån blir det lättare att transportera tanken djupare och skriva fram nya dimensioner via övningen.
  • Gå tillbaka till det du skrivit efter ett par dagar och se vad som står. Använd resultatet i din kreativa kommunikation eller bara som underlag för egen reflektion. Du har betydelse. Det är tydligt!

Syfte: Att se din betydelse. Hitta ny kreativ kommunikation. Självreflektion. Roligt sätt att angripa storytelling och få fler dimensioner i din egen berättelse.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: