fbpx

Verktyg 1: Morgonsidorna

Ditt första verktyg är Morgonsidorna.

Att skriva Morgonsidorna är lätt och svårt på samma gång – det är enkelt i teorin, men kräver stort engagemang i praktiken. Allt du behöver är penna, papper och dig själv samt ungefär en kvart varje morgon. Det är alltså ingen materialsport direkt. Utmaningen brukar ligga i att genomföra dem och att orka hålla i över tid – vilket är ett måste om du vill uppleva resultatet av processen.

Idén är att processa och sortera tankarna genom flödesskrivning innan du drar igång för dagen. Det är ett sätt att lyssna till dig själv och hjälper dig att upptäcka nya stigar inombords. 

Under de 12 veckorna som du jobbar med programmet kommer Morgonsidorna hjälpa dig till insikter, öppna upp tankar och göra mönster synliga. De kommer att vara en plats för dig att bearbeta avgränsade problem eller utmaningar som du upplever, de kommer att bli det forum där du får ventilera det du är med om – och förstärka hela din upplevelse. 

För att få plats med nytt måste man städa och rensa och det är Morgonsidornas funktion: att nollställa för att göra dig redo för annat.  

Så går det till

Innan du drar igång din dag – i sängen eller vid frukostbordet – slår du dig ner med penna, papper och dig själv och fyller tre A4-sidor med dina tankar för stunden. Du skriver för hand – viktigt! – ocensurerat och fritt, helt utan baktankar eller krav på dig själv. 

Du kan inte skriva om “fel” saker, Morgonsidornas syfte är inte att ”göra rätt”. De tillhör dig och är din plats, en plats för reflektion eller bullshit, smarta tankar eller inköpslistor. Om inget dyker upp i huvudet improviserar du bara massa ord. Eller skriv ”Jag vet inte vad jag ska skriva om.” hundra gånger i följd. Det viktiga är ritualen, rutinen och handens rörelse mot papperet, därför ska inte heller inte läsa igenom det du skriver. 

Tänk dig Morognsidorna som en form av meditation, en respektfull stund som du ägnar bara åt dig själv och din kreativa process. 

Minska den kreativa pressen

En sak som Morgonsidorna bidrar starkt till är att minska din prestationsångest och kreativa press. Ju oftare du ger dig själv tillfällen att bara skriva rakt ur hjärtat, kravlöst och utan censur, desto modigare och friare blir du. Det funkar enligt principen att det du gör ofta blir mindre skrämmande.

Att försätta dig i det tillståndet ofta, hjälper dig att komma över trösklar. Det kan vara svårt till en början – vår inre kritiker har en stark röst – men med tiden kommer du få uppleva att den blir svagare och att den inte påverkar dig i lika stor utsträckning. Du kan identifiera den, höra hur rösten låter men du blir sakta – och väldigt säkert – mindre påverkad av den.

Det här är ett faktum som får positiva effekter på massa områden som stärker dig långt utanför skrivandet. 

Varför skriva för hand? 

Det finns studier och relativt färsk forskning som pekar på handens betydelse för hjärnans utveckling. Det finns vissa som menar att det fysiska skrivandet aktiverar platser i hjärnan som annars främst nås via meditation. Och redan de gamla grekerna förstod: ”Vi lär med handen – handen minns.”, som Aristoteles sa. 

Många av oss skriver väldigt sällan för hand under längre stunder numera. Därför blir konstrasten och lugnet i att föra pennan över papperet en speciell stund som du delar med dig själv. Det stillsamma processen hjälper dig att nå en annan våglängd inuti.

Från början kan det kännas stressande, du kanske får ont, tycker att det går för långsamt. Det kan vara frustrerande och kännas tidskrävande. Men om du hänger i och tar dig igenom det motståndet vågar jag lova att det finns en ny form av upplevelse på andra sidan.