Kommunikation är som droppar i en hink

Det har varit torrt länge. Gräsmattan är brun, potatisblasten har svimmat i värmen, blommorna kämpar slokande mot marken. Kvällen sänker sig och jag står på stentrappan i nattlinne och borstar tänderna. Då känner jag de första dropparna mot armen.

Sakta börjar de landa, en efter en, i hinken under stupröret. Ljudet av vatten mot emalj är ljudet av att något håller på att förändras. Ljudet av liv som sakta återvänder. Marken doftar, det knäpper och knastrar när allt börjar andas igen.

Det ordnar sig. Det blir bra. Men det kommer ta tid. Tid att fylla den där hinken, tid för jorden att hämta sig.

Droppe för droppe.

Och jag tänker på att det är så här som kommunikation fungerar. Det tar tid och det sker i små steg – enorma kallduschar ger inget hållbart och beständigt resultat. Även om vi gärna vill att det ska vara så för det vore ju så mycket enklare, eller hur?

För att fylla hinken med innehåll, få den att kanske svämma över, rinna ut överallt, få nya och gamla saker att växa – behöver ett mönster upprepa sig, gång på gång. En berättelse formuleras över tid, med små anekdoter, små smulor som visar vägen till den som är du.

Och det här gäller alla former av kommunikation och skrivande. En bok skrivs som droppar. Företagskommunikation sker som droppar.

Din livsstory skrivs som droppar – dag för dag.

Därför kan det vara bra – om du är längtansfylld i din vilja att kommunicera, men inte vet hur eller var du ska börja – att ha en plan som håller över tid. En plan för dina vattendroppar. En plan för att hinken sakta ska fyllas och svämma över, få dina relationer att växa och gro. Det blir roligare och ger resultat, tro mig.

Att försöka få med allt på en gång, kommunicera “en gång för alla” är lönlöst och slöseri med tid.

Gapa inte över för mycket. Använd din vardag och berätta din historia över tid. Jobba inte med kallduschar, jobba med droppar.

Morgonen därpå är allting stilla. Daggen ligger som en hinna och färgar gräset grått.

Det börjar bli höst och hinken är full.

Och jag tänker att det ordnar sig.

Men att det aldrig tar slut.

Jobba med din kreativitet!

12-veckorsprogram i kreativitet

– med skrivande som metod –

Du jobbar med olika aspekter av din kreativitet under tolv veckor – med skrivandet som metod. Varje vecka får du en kortare text samt tre övningar att utföra som lyfter olika vinklar och för dig framåt i arbetet med dig själv som kreativ person.

1 200 kr

Storyplanen

– kreativ kommunikationsplan –

Storyplanen är ett enkelt frågebaserat flöde som stöttar dig som egenföretagare i processen att skapa en kommunikationsplan – baserad på din personliga storytelling.

250 kr

[pmpro_advanced_levels layout="div" layout="2col" back_link="0" discount_code="1" ]

Lämna ett svar