Din text är din egen och du får göra vad du vill med den, så varför inte experimentera lite. Om du jobbar med kortare texter – artiklar, bloggar, utskick av olika slag – blir det roligare att skriva om du varierar dig. Och om det är roligt att skriva är det också roligt att läsa…

Att labba med olika genres är ett effektivt sätt att öva på både form och ton. Sätt igång idéarbetet från en oväntad vinkel och du hjälper ditt sinne att ta omvägar där spännande saker kan hända.

Du kanske tycker att det låter töntigt, men du kommer bli förvånad över vilka processer du har makten att sätta igång i dig själv om du bara vågar prova. Det finns mycket att hämta i det överbryggande, i skärningspunkterna – det lockar fram flera dimensioner som får orden att växa och texten att få liv.

Inspireras av favoriterna

Att experimentera över de givna ramarna är helt enkelt utvecklande för din skrivpersonlighet. Alla har en slentrian-ton, den som är lättillgänglig för dig, en vana och ett mönster som du lätt hamnar i för du bemästrar den så väl. Men tänk om du har mer i dig?

Tänk på någon av dina favoritförfattare eller skribenter vars texter du ofta faller för. Romanförfattare, krönikörer, journalister, poeter – alla har vi någon eller några som får oss att känna något extra. Texter som lockar dig och som du tycker om att läsa, kanske till och med återvänder till.

Vad händer om du skulle prova att gå in i din favoritskribents språkvärld? Att låna, härma och inspireras är en välbeprövad och intressant väg in i ny tonalitet. Det är lärorikt att försöka gifta ihop andras tankar med dina egna och det går att prova på alla former av text.

Ett annat sätt att stretcha din skrivton, är att plocka fram en text du redan skrivit och försöka hitta ett nytt sätt att skriva om den på – utifrån en förutbestämd regel som du sätter upp för dig själv.

Här kommer några exempel på vinklar du kan prova:

  • Skriva med humor – vissa säger att det är svårt att skriva humoristiskt. Jag brukar tänka att det i första hand handlar om att vara lite otippad, inte ta för givet att alla förstår din rolighet – och acceptera att inte alla har samma humor.
  • I krönikeform – ta inspiration från skribenter du gillar, avgränsa till ett smalt område och gå loss. Kan bli hur roligt och användbart som helst!
  • Dramatik – bygg upp spänning, skicka in en vändpunkt, kom till en insikt – summera och knyt ihop. Klart. Du kan få in mycket mer dramatik än du tror i alla typer av texter.
  • Sorgligt – skriva med melankoli och nostalgi och känsla. Det kan bli fint och väcka läsarens själ.
  • Spänning – tänk hårdkokt deckare, tänk att du ska lösa ett mysterium genom din text. Här kan du prova att kasta om tidsaspekten. “Om jag hade vetat vad jag vet idag hade jag aldrig…” – rolig spänningshöjare!
  • Poetisk – sätt dig och dagdröm en stund och skriv sen.
  • Högtravande och formellt – kanske inte så roligt, men ändå intressant. Kan gränsa till komik efter en stund…
  • Som ett tal – “Vi har samlats här idag…” – gör en plojgrej av det.
  • Saga – “Det var en gång…” – kör hårt med fantasin. Konceptet och formen är så etablerad att du kan applicera den på vad som helst, folk kommer ändå hoppa rakt in storyn.
  • Med barn som målgrupp – hur uttrycker du – det för dig självklara – på ett riktigt pedagogiskt sätt? Det här borde fler öva på. Alltför många skribenter tar för givet att mottagaren är insatt i problemtiken som texten lyfter.
  • Med tonåringar som målgrupp – fånga en tonåring kräver glimt i ögat…
  • I brevform – bra för att öva på personas! Du kan skriva till massa olika människor och få fram helt skilda texter på samma tema. Den här tanken är magisk att använda för alla typer av texter.
  • Dialogform – prova att köra lite dramturgisk stil – förflytta innehållet och låt det blir ett samtal. Mellan dig och dig i huvudet? Mellan dig och någon imaginär som inte finns? Mellan dig och den du vill nå?

Om du kört fast – prova ett annat spår för att komma vidare

Tillåt dig – särskilt när du kört fast och har svårt att blåsa liv i en formell text – att experimentera och vara lekfull i ditt uttryck. Om du inte kommer vidare – bestäm dig för att fortsätta formulera dig utifrån någon av ovanstående punkter. Vilken typ av text blir det då? Finns det något i det nya uttrycket som du tilltalas av och vill fortsätta använda?

Tänk inte att det måste bli en slutprodukt – tänk istället att du är på jakt efter textens nerv, att du bara är på väg att synliggöra en ny dimension av den.

Kanske du känner dig obekväm i att prova? Om du känner så… är det kanske extra givande att försöka? Du kanske tänker “Vad ska det här ge, det är ju inte alls den typen av texter jag skriver…” – Nej, precis. Just därför. Gör något annorlunda med dina texter istället. Tänk om du når helt andra nivåer i dig själv och hos din mottagare.

Våga skilja ut dig från mängden. Det finns väldigt mycket text där ute som inte gör det…