Ibland blir jag så extremt frustrerad och mycket sömnig. Precis allt ska mätas i effekt och “ROI”. Allt som inte genererar pengar verkar räknas som bortkastad tid. När jag sysslar med coaching och rådgivning kring storytelling, börjar jag alltid med att försöka sudda ut den där lönsamhetstanken. Försöker få klienten att tänka bortom stålars – som om pengar inte fanns.

Den krampaktiga lönsamhetstanken lägger nämligen locket på kreativiteten, har jag märkt. Den leder oss hela tiden bort från det vi vill och tränger in oss i den själlösa borde-fållan.

Äkta kreativ storytelling handlar inte i första hand om lönsamhet – den handlar om livskvalitet.

Din story har inget pris. Den är priceless.

För de allra viktigaste sakerna kan ju inte mätas i annat än kroppspirr, energiflöden och ”yay!”-känslor. Det vill säga sånt som inte ryms i någon Excel-cell. Din story kommer från samma plats där allt det omätbara börjar – magen, hjärtat, själen, andetaget. Det obeskrivliga inuti. Det som vill ut av sig själv. Det som längtar och drar. Det som skriker på uppmärksamhet, men inte alltid får det.

Det här eviga mätbehovet avspeglas i kommunikationen. Texter som är anpassade mer för datorernas algoritmer än mottagarna blir nonchalanta texter. Texter utan respekt för sina läsare. Utan hjärta och själ, klyschigt jag vet – men ack så sant. (Ni som känner mig och läser mig vet att jag skrivit på samma linje förr.)

För det du lägger in i texten är det som kommer ut på andra sidan. Jag vet inte hur det går till, men det funkar så. Jag ser det så ofta på mina bloggtexter på Spikdotter.se – när jag gråter och skriver, gråter läsaren. När jag skrattar högt – skrattar läsaren. Jag får respons, jag får reaktion – och jag njuter när jag skriver.

Vissa saker kan vi inte förstå. De bara är. Så här funkar det. Det går inte att mäta eller bevisa, men det är så.

Några av er som läser tänker förmodligen: Vilket flumdravel. Man måste ju ha lönsamhet, hur skulle det annars se ut? Man kan inte bara ha kul.

Nej. Man kan inte bara ha kul. Men kan inte heller aldrig ha kul. För då kan man lika gärna lägga ner, tycker jag.

Så jag säger – tips från storytellingcoachen:

  • Lev lite! Ta ut svängarna, släpp sargen, skriv storytelling för glatta livet!
  • Varje morgon under en vecka – tänk vid frukostbordet: vad skulle jag göra idag om jag inte behövde tänka på pengar? Du kommer upptäcka nya dimensioner och längtor som du inte vågat släppa fram. Är det början på att förverkliga en dröm…?
  • Skriv texter du vill skriva – inte bara sånt som du tror andra vill läsa. För du vet inte… så länge du inte vågar skriva det du vill, så vet du faktiskt inte. Kanske är det precis det du vill skriva, som människor också vill läsa?
  • Din story räknas, din story är helt unik. På riktigt. Det är så. Bara du har den. Bara du kan berätta den på ditt sätt.

Storytelling är ROI på livet.

Inga pengar i världen kan slå det.

  • Skapa din egen storytelling-workshop – storyn som kulturbyggare: övningar för team, grupp och företag
    5.900kr inkl. moms
  • Berätta din story – skapa och skriv levande storytelling för sociala medier: individ och egenföretagare
    2.900kr inkl. moms
  • Lyft din kreativa förmåga – ett mail i veckan under ett år
    1.190kr inkl. moms